Virus uitgeroeid

Han Konings
    Deze week was ik aanwezig op een receptie die dat eigenlijk niet was. Secretaris Harry Roumen, veertig jaar in dienst, werd getrakteerd op een verrassingsbijeenkomst in de University Club. Vreemd te zien hoe nu eens over Harry de loftrompet werd gestoken. In 2012 neemt hij afscheid, maar wie moet die schoenen gaan vullen? Ik heb begrepen dat ze dan nog wel voor iemand klaarstaan. Zijn opvolger alvast veel sterkte gewenst, want zo’n aimabele voorganger evenaren zal moeilijk zijn. Op mijn vraag waarom ik niet mee mocht naar sterrenrestaurant Boreas voor het diner, zei hij: “Gewoon aansluiten, merkt toch niemand.”
    Universiteitssecretaris Harry Roumen veertig jaar in dienst
    Een niet-gehouden receptie voor een integere schakelaar
    9 december 2010 - Het p-woord mocht dinsdagmiddag niet genoemd worden en er was sowieso al geen sprake van een receptie, want de jubilaris had het niet allemaal zelf georganiseerd. Universiteitssecretaris Harry Roumen werd 7 december voor de verandering eens zélf toegesproken op een verrassingsreceptie in de University Club, waar gevierd werd dat hij veertig jaar in dienst van de TU/e was.
    In sterrenrestaurant Boreas in zijn woonplaats Heeze krijgt jubilaris Harry Roumen uit handen van rector Hans van Duijn een beeldje ter ere van het bereiken van veertig dienstjaren. Foto | Bart van Overbeeke

Als zijn studietijd bij Elektrotechniek er nog bij opgeteld wordt, loopt Harry Roumen inmiddels al 46 jaar rond aan de TU/e. Praten over zijn naderende pensionering ergens in 2012 was verboden en ook de feestelijke bijeenkomst voor zijn dienstjubileum, hoefde eigenlijk niet van hem. Collegevoorzitter Arno Peels, die voor deze gelegenheid het dossier van de jubilaris had laten opdiepen, memoreerde onder meer dat de TU/e Roumen in de jaren zeventig, toen hij werkte bij het Rekencentrum, al bijna was kwijtgeraakt aan computerfabrikant Burroughs. Die bood hem bij een bezoek aan het hoofdkantoor in Californië een baan aan. Roumen zag er vanaf. In 1982 werd hij voorzitter van de Hogeschoolraad, hij was prins carnaval van de TU/e en directeur van het Rekencentrum, en hij leek nog even in de running voor een burgemeesterspost. In 1988 trad hij aan in zijn huidige functie. Peels roemde hem als open en makkelijk benaderbaar: “Een integere schakelaar met een relativerend gevoel voor humor. Een zoeker naar het compromis en vaak optredend als buffer. Daarnaast is Harry een volbloed vergadertijger en een vast kompas voor nieuwe bestuurders. Zeer speciaal is ook zijn band met de studenten. Harry vindt dat die tijdens hun studietijd ook het recht hebben om te experimenteren.” In juni 2012 bereikt Roumen de pensioengerechtigde leeftijd. Hij wil er nog niet aan denken. In zijn slotwoord bedankte hij ook nog zijn vrouw Irene. Roumen: “Ze zit hier alleen voor mij en dat is eigenlijk wel symbolisch voor alle jaren dat ik hier actief ben geweest. Nog bedankt dat ik daarvoor van jou de vrijheid heb gekregen.” (HK)

Nobody was allowed to say the p-word and there was definitely no reception, since the man celebrating his jubilee hadn’t organized it all himself this time. For a change, university secretary Harry Roumen was attending a speech rather than giving one during a surprise reception at the University Club, December 7, which was organized for his forty-year anniversary at TU/e.