Alle voertuigen zullen op de A270 tussen Helmond en Eindhoven in een zogeheten platoon gaan rijden. De meeste teams doen mee met een personenauto, maar het Automotive Technology-team -kortweg ATeam- van de TU/e heeft ervoor gekozen om met een behoorlijk grote vrachtwagen (een DAF XF) mee te doen. Die staat nu op de rollenbank in W-laag.
Het zou de eerste keer zijn dat een vrachtwagen ‘coöperatief’ rijdt, stellen coördinator dr.ir. Bram Bonsen en teamlid ir. Thijs van Keulen. Volgens hen kan het autonoom laten rijden van vrachtwagens veel voordelen bieden. Bonsen: “Het kan brandstofbesparing opleveren en files verminderen. Vrachtwagens rijden vaak toch al in colonne achter elkaar.” Er zal nog wel enige tijd overheen gaan voor het zover is. “Een chauffeur zal voorlopig nog zelf de snelweg moeten oprijden en controleren of alles goed gaat”, aldus Bonsen.
De komende tijd moeten de teamleden de software ontwerpen en sensoren als de radar implementeren. De vrachtwagen moet met de andere auto’s communiceren en ook met de infrastructuur. Zo moet het voertuig comfortabel en tijdig remmen, stoplichten opmerken en de bestuurder van informatie voorzien.
Het TU/e-team zoekt nog versterking, vooral vanuit de faculteiten Electrical Engineering en Wiskunde & Informatica. Op donderdag 9 december is om 12.30 uur een informatiebijeenkomst in het Automotive Engineering Science (AES) Lab in W-Laag. Zie ook ateam.wtb.tue.nl en www.gcdc.net. (JvG)
|