Virus uitgeroeid
    University Lecturer Prins:
    “TU/e respecteert privacyrechten onvoldoende”
    9 december 2010 - De TU/e respecteert de privacyrechten van studenten, medewerkers en gasten onvoldoende. In haar publiekslezing op woensdag 15 december, ter afsluiting van haar collegereeks ‘Who’s in control?’ aan de TU/e, wil de Tilburgse hoogleraar prof.dr. Corien Prins de universiteit een spiegel voorhouden: “Juridisch mag er veel, maar niet alles is fatsoenlijk”.

De maatschappelijke implicaties van nieuwe technologieën en de controle van individuen hierop: dat was het thema van de Eindhoven University Lectures die Prins de afgelopen maanden gaf aan ruim zeventig TU/e-studenten van verschillende opleidingen. Prins is lid van de wetenschappelijke raad voor regeringsbeleid en hoogleraar recht en informatisering aan de Tilburg University.

Studenten kregen onder meer de opdracht om bij de eigen gemeente inzage te vragen in de gegevens die daar van hen worden geregistreerd. “De meeste gemeenten reageren heel defensief. Gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie krijg je wel, maar alle andere informatie die zich achter diverse deelloketjes bevindt, bijvoorbeeld omdat je ooit een vergunning hebt aangevraagd of ergens op de website iets hebt ingevuld, krijg je moeilijk los.” Voorheen kon de volhardende burger nog aankloppen bij het College bescherming persoonsgegevens, “maar dat helpt sinds twee jaar, wegens geldgebrek, geen individuen meer. Dan blijft de gang naar de rechter over - maar dat kost je een hoop geld”.

Ook de TU/e zou in de ogen van de Tilburgse prof eens kritisch moeten kijken naar hoe ze met bepaalde rechten van mensen omgaat. “Als een scholier zich online wil inschrijven als student, is hij verplicht ermee akkoord te gaan dat hij in de toekomst afstand doet van al zijn intellectuele eigendomsrechten, eventuele octrooirechten, enzovoorts, aan de universiteit. Het is een klein vinkje, maar met enorme consequenties. Juridisch gezien mag de universiteit dat vragen, maar ik vind het niet fatsoenlijk.”

Prins geeft een tweede voorbeeld: “Studenten moesten voor de groepsopdracht samen een Wikipedia-achtige pagina maken en informatie hiervoor aanleveren via Studyweb. Zelf gaf ik ook linkjes, actuele artikelen en dergelijke door via Tijn Borghuis, die de collegereeks coördineert. Ik kon zelf ook toegang krijgen tot Studyweb, maar daarvoor moest ik een formulier invullen waarvan ik nogal recalcitrant werd; ik moest zelfs de naam en geboortedatum van mijn echtgenoot doorgeven. Wie verlangt dit van mij en waarom? Ik ben benieuwd of hier ooit een jurist naar gekeken heeft. Hij of zij is in elk geval van harte uitgenodigd voor mijn lezing”. (MvdV)

‘De Macht aan het Individu: hoe technologie onze positie verandert’: woensdag 15 december vanaf 11.45 uur in de Blauwe Zaal.

TU/e-student: “Nog voorzichtiger met online gegevens achterlaten”

Hij was naar eigen zeggen al voorzichtig met het achterlaten van zijn gegevens op allerlei websites, “maar dat is alleen maar sterker geworden”. De colleges van Prinsen hebben derdejaars student Pim Jansen, bezig met zijn minor Human Technology Interaction, nadrukkelijk aan het denken gezet. “Door middel van bijvoorbeeld Hyves, Facebook en Google StreetView zijn mensen vaak te traceren en dus kwetsbaar voor kwaadwillenden. Mensen laten op internet bovendien vaak gegevens achter omdat ze denken dat het móet. Je ziet op websites vaak een ‘*’ staan bij verplicht in te vullen velden; Corien spoort aan om daar overheen te stappen.”

Prinsen stuurde Jansen en zijn collegegenoten onder meer naar hun eigen gemeenten om daar zoveel mogelijk over hun eigen opgeslagen gegevens los te krijgen. Tot heel verrassende bevindingen kwam de student naar eigen zeggen niet, “wel bleken mijn gegevens te zijn doorgegeven aan een aantal instanties dat ik niet kende”. Nader werk heeft hij er niet van gemaakt, “omdat ik er tot op heden geen schade van ondervind”.

TU/e’s privacy protection for students, staff and guests is inadequate. In her public lecture on Wednesday December 15, that markes the end of her lecture series ‘Who’s in control?’ at TU/e, Tilburg professor prof.dr. Corien Prins wants to confront the university: “A lot is allowed legally, but not all of it is respectable”.