Virus uitgeroeid

Zuinige led-lampjes sieren kerstbomen TU/e

9 december 2010 - Hetzelfde kerstgevoel voor nog geen vijfde van de normale prijs? De Dienst Huisvesting (DH) van de TU/e weet er wel raad mee. Sinds dinsdagmiddag deze week is DH een omruilactie gestart om de oude kerstverlichting te vervangen voor energiezuinige led-lampjes. Alle 85 secretariaten aan de universiteit zijn per mail aangeschreven. En binnen een dag verscheen al bijna een kwart van de aangeschrevenen bij het front office van DH. x2_s.jpg

“Het is een kleine actie, maar aan de reactie merk je dat het thema energiebesparing leeft op de universiteit”, meent Thijs Meulen van DH. De beleidsmedewerker gebouwenautomatisering en energiemanagement heeft dat eerder gezien met de actie ‘Jacht op de Gloeilamp’. Die loopt sinds het begin van het nieuwe collegejaar.

Meulen: “Een regelrecht succes. Na onze oproep kregen we ruim tweehonderd mails binnen met meldingen van in totaal zo’n duizend gloeilampen die gespot zijn. Iedereen doet mee; van hoogleraren tot studenten.”

De meeste meldingen kwamen binnen over het Laplacegebouw en de toiletten van N-laag. Maar ook in collegezalen en de borrelruimtes van studieverenigingen zijn gloeilampen gesignaleerd. Verder blijken nog veel bureaulampen niet voorzien van spaarlampen.

Niet alle wattvreters zullen meteen worden verwisseld voor energiezuinige spaarlampen. Zo staat de vervanging van de lampen in N-laag pas voor volgend jaar op de begroting. En de gangverlichting in Laplace wordt -net als de lampen in technische ruimtes- nauwelijks gebruikt en daarom voorlopig niet vervangen. Deze verlichting is wel uitgeschakeld en daarvoor in de plaats wordt nu tl-verlichting gebruikt.

De overige gloeilampen worden wel zo snel mogelijk vervangen. DH schat dat het energieverbruik van de alternatieve verlichting minstens tachtig procent minder zal zijn dan dat van de gloeilampen. (FvO)

This week, Real Estate Management (REM) started an exchange campaign to swap all old Christmas lights for energy-saving led lights. All 85 university secretaries were e-mailed, and 25% of them reported back at REM within a day. The ‘Bulb-hunting’ campaign is also very popular. Since the start of the academic year, two hundred e-mails came in reporting a total of a thousand light bulbs at TU/e. They will soon be replaced by CFLs. “You can tell the theme of energy saving is very much alive at university,” says Thijs Meulen of REM.