Virus uitgeroeid
    TU/e tweede in verkiezing ‘Eindhovens Trots’
    14 december 2010 - De TU/e is tweede geworden in de verkiezing van ‘Eindhovens Trots 2010’. De universiteit moest de Lichtjesroute voor zich dulden, die in het zevenjarig bestaan van de verkiezing voor de tweede keer met de titel aan de haal ging. x8_s.jpg
    De prijsuitreiking van Eindhovens Trots, (v.l.n.r): presentatrice Paula Snoeren, DDW-directeur Hans Robertus, CvB-lid Jo van Ham, FC Eindhoven-voorzitter Huub Schalkwijk, voorzitter Lichtjesroute Stephen Goth en burgemeester Rob van Gijzel. Foto | Cees van Keulen

De universiteit, de Lichtjesroute, voetbalclub FC Eindhoven, popcentrum De Effenaar en de Dutch Design Week waren de vijf kanshebbers voor de titel, waarop lezers van weekkrant Groot Eindhoven de afgelopen weken konden stemmen.

De TU/e had de andere genomineerden in haar categorie -de High Tech Campus, Philips en het International Center for Sustainable Excellence- eerder achter zich gelaten. Deze categorie Technologie won de hoofdprijs trouwens nog nooit - ook dit jaar niet, zo bleek vrijdagavond 10 december bij de bekendmaking door burgemeester Rob van Gijzel in het Stadspaviljoen. Met 824 stemmen legde de universiteit het af tegen de Lichtjesroute, die 1.005 stemmen wist te vergaren. Voetbalclub FC Eindhoven werd met 787 stemmen derde. In totaal brachten bijna 3.500 mensen hun stem uit.

Mr. Jo van Ham van het College van Bestuur van de TU/e, vrijdagavond aanwezig bij de uitreiking, gunt de Lichtjesroute de titel van harte. “Natuurlijk wilde de TU/e graag eerste worden, maar het is niet erg om van de Lichtjesroute te verliezen. Het verschil in de aantallen stemmen was niet eens zo enorm groot, dat laat zien dat de universiteit bij Eindhovense burgers toch hoog in de ‘charts’ staat.”

De Lichtjesroute mag als winnaar de komende drie jaar overigens niet meedoen aan de verkiezing. Een geduchte concurrent minder dus voor de TU/e, maar Van Ham is nuchter: “Laten wij als universiteit gewoon doen waar we goed in zijn; goed onderwijs geven, mooi onderzoek bedrijven en onszelf daarbij openstellen naar de maatschappij. Als we daar ooit nog eens voor geprezen worden met deze titel, is dat mooi meegenomen”. (MvdV)

TU/e came in second in the ‘Eindhovens Trots’ (Eindhoven’s Pride) elections. The university had to accept being defeated by the Lichtjesroute, which nabbed first place for the second time since the election’s foundation seven years ago.