Virus uitgeroeid
    TU/e start kleinschalige pilot met iPads voor studenten
    14 december 2010 -De TU/e start binnenkort een kleinschalige pilot met iPads om de meerwaarde ervan in het onderwijs te testen. Een selecte groep studenten krijgt de multimediatablet hiervoor een tijdlang in bruikleen. Hoe de testperiode precies wordt ingevuld, is nog niet bekend. x9_s.jpg

De iPad als onderwijsinstrument heeft al langer de belangstelling van de TU/e. Uit eerdere tests bleek onder meer dat het apparaat prima functioneert in relatie tot onder meer het TU/e-netwerk, de mail en Digitale Leer- en Werkomgeving, maar dat er bijvoorbeeld geen videocolleges mee bekeken konden worden.

“Het inzetten van nieuwe tools moet een duidelijke visie of doel dienen. Op dit moment zien we nog veel te weinig functionaliteit en meerwaarde”, liet dr. Karen Ali, directeur van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), afgelopen september weten. Ze reageerde toen op de start van een grootschaliger project rond de iPad bij Fontys Hogescholen; honderd Fontys-studenten kregen half september een tablet uitgereikt om hiermee een half jaar te experimenteren.

De meerwaarde is volgens STU-hoofd Ali ook nu, drie maanden later, nog altijd te onduidelijk om de Apple-tablet aan de TU/e al op grote schaal in te zetten. Maar dat neemt volgens haar niet weg dat de universiteit wil ontdekken welke toepassingsmogelijkheden de iPad in het onderwijs kan bieden. “Dat is waar de kleinschalige pilot zich op richt en dat was ook in september niet uitgesloten. Alleen was het toen nog niet aan de orde.”

Volgens Ali probeert de TU/e, als het om de iPad gaat, waar mogelijk te leren van Fontys. Voor resultaten of eerste bevindingen van die kant is het nu echter nog te vroeg, stelt ze. (MvdV)

Soon, TU/e will start a small-scale iPad pilot to evaluate its educational benefits. To that end, a small group of students will receive the tablet on loan for a while. Interpretation of the test period is yet to be determined.