Kenniscrisis
    Onzekerheid over oorzaak klachten Paviljoen
    27 januari 2011 - Maandag zijn de medewerkers van de ITEM-groep (Innovation Technology Entrepreneurship & Marketing) geïnformeerd over de onderzoeken die in en om de L- en M-gang van het Paviljoen hebben plaatsgevonden. Volgens directeur bedrijfsvoering Jos Hermus is het niet met zekerheid vast te stellen of de vervuiling van het grondwater met formaldehyde de werkelijke oorzaak is van de fysieke klachten van de medewerkers. Die krijgen zo snel mogelijk een plek in het bedrijfsverzamelgebouw Connector.

Over wat er in het verleden allemaal aan activiteiten in de L- en M-gang van het Paviljoen heeft plaatsgevonden, doen heel wat verhalen de ronde. Maar voor ir. Veronique Marks, hoofd van Dienst Huisvesting (DH), is nu enkel van belang waar precies het met formaldehyde vervuilde grondwater zit, of het al dan niet verspreid is en hoe het weg te krijgen is. Via de dienst van Marks lopen de opdrachten voor de grondwaterboringen door adviesbureau Tauw.

In de twee Paviljoen-vleugels zouden in de beginjaren van de universiteit laboratoria gezeten hebben van Scheikundige Technologie en Technische Natuurkunde. Ook een deel van de drukkerij en chipfabriekje zouden er tijdelijk onderdak hebben genoten. Volgens Marks is dat allemaal niet meer te achterhalen, laat staan met welke materialen toen gewerkt is.

Volgens directeur bedrijfsvoering Jos Hermus is wel ooit besloten om onder de L-gang een betonnen vloer te storten. Maar wanneer dat gebeurd is en met welke reden, weet Hermus ook niet. Feit is dat in het grondwater rondom beide gangen een te hoge waarde formaldehyde is aangetroffen, maar dat in de kantoorruimtes de waardes altijd ruim onder de wettelijk toegestane norm gebleven zijn. Daardoor is het volgens Hermus niet met zekerheid te zeggen dat er een verband bestaat tussen de grondwaterverontreiniging en de fysieke klachten van de ITEM-medewerkers. Arbodienst Arbo Unie komt volgens hem in haar rapport ook tot die conclusie.

Dr. Allard Kastelein, docent bij ITEM en lid van de universiteitsraad, wil alleen op persoonlijke titel reageren op de kwestie. "De bijeenkomst van maandag heeft opgeleverd waarvoor hij bedoeld was: we hebben uitleg gekregen en antwoord op onze vragen, al was ik niet met alle antwoorden gelukkig." Ook Kastelein maakt zich zorgen dat de eigenlijke oorzaak van de klachten nog steeds niet vaststaat. "Wat is de bron en wat doen we nu?" Wel vertrouwt hij erop dat de leiding van de capaciteitsgroep en de faculteit doen wat ze moeten doen en dat ze hun verantwoordelijkheid nemen. Toch vraagt hij zich nog steeds af waarom het allemaal zolang moest duren. "De boodschap over de klachten is al meer dan een jaar geleden afgegeven. Ik vind dat er in het begin te gemakkelijk mee is omgegaan door de leiding. De onrust bij de medewerkers is denk ik mede hierdoor ontstaan."

Hermus laat weten dat op dit moment gewerkt wordt aan het zo snel mogelijk klaar krijgen van tijdelijke huisvesting voor de veertig ITEM'ers in Connector. "We hopen ze volgende week over te huizen. Dan worden de vleugels afgesloten en zal gekeken moeten worden hoe we nu verder gaan."

TUimelaar
    Afgelopen week hebben er ook rond kinderdagverblijf De TUimelaar grondwaterboringen plaatsgevonden. Volgens Hermus en TUimelaar-directeur Toon Christiaens zijn die boringen uitgevoerd om er absoluut zeker van te zijn dat rondom dit gebouw alles in orde is. Christiaens: "Hier hebben we nooit klachten gehad van medewerkers of kinderen die vergelijkbaar zijn met die van de ITEM-mensen. We zijn blij met dit initiatief om zo ook alle onzekerheid weg te nemen. Ouders zijn voorgelicht en reageren er rustig op." Volgende week worden de uitkomsten van dit onderzoek verwacht. (HK)

On Monday, employees of the ITEM group were informed about research that was conducted in and around the Paviljoen's L and M corridor. According to Managing Director Jos Hermus, there is no way of telling whether the groundwater's being polluted with formaldehyde has been the cause for the employees' symptoms. They will all be relocated to the joint office building Connector as soon as possible.