Kenniscrisis
    Decollectionering bibliotheek Bouwkunde verloopt moeizaam
    27 januari 2011 - De faculteit Bouwkunde heeft van het Informatie Expertise Centrum (IEC) tot het einde van deze maand uitstel gekregen voor haar bijdrage aan het decollectioneringsproces (het inkrimpen van de collectie).
    Vertegenwoordigers van de disciplines architectuur en stedenbouw pleiten voor behoud van meer boeken dan de beoogde vijf procent van de voorgeselecteerde titels.

Foto | Bart van Overbeeke

In verband met de geplande verhuizing van de bibliotheek naar de nieuwe W-hal, heeft het IEC alle faculteiten gevraagd een selectie van waardevolle boeken te maken uit een lijst met titels van voor 2000 die nooit zijn uitgeleend. Hierbij was het streven om vijf procent van de lijst te behouden. Deze taak is door het faculteitsbestuur van Bouwkunde bij de bibliotheekcommissie gelegd, vertelt drs. Rikie Deurenberg van het IEC. "Toen de deadline naderde, hebben wij een reminder gestuurd, maar toch heeft Bouwkunde de datum van eind november 2010 niet gehaald. Op verzoek van de directeur bedrijfsvoering hebben we de termijn daarop zelfs tot het einde van deze maand verlengd."

Inmiddels is het breder doorgedrongen in de faculteit Bouwkunde dat er iets aan de hand is. Dr. Jacob Voorthuis, docent architectuurfilosofie heeft zelfs studenten en medewerkers met een affiniteit met stedenbouw en architectuur opgeroepen te ageren tegen het quotum van vijf procent. Voorthuis: "Vijf procent is voor ons vakgebied echt veel te weinig. Architectuur en stedenbouw zijn disciplines die zich continue moeten meten aan de collectieve ervaring van het bouwen. Het is niet zo dat de beginselen op het gebied van architectuur en stedenbouw van nu noodzakelijk beter zijn dan oudere. Wij kunnen daarom niet oordelen wanneer oudere boeken weer interessant gaan worden en weer rijp zijn voor onze aandacht."

In een reactie geeft Deurenberg aan dat het percentage van vijf procent te behouden boeken gezien moet worden als een streefcijfer. "We hadden al verwacht dat een aantal onderwerpsrubrieken anders behandeld zouden moeten worden dan andere. Maar dat is bespreekbaar en hoeft ook geen probleem te zijn." (TJ)

Lees meer over de decollectionering van de TU/e-bilbiotheken op Verhuizing bibliotheek aanleiding voor grootscheepse 'decollectionering'.

The Information Expertise Center (IEC) granted the Department of Architecture, Building & Planning a postponement until the end of the month for their contribution to the 'decollection' process (a shrinking of the library collection). Architecture and Urban Planning representatives want to preserve more books than the mere five percent of all pre-selected titles that is aimed at.