Kenniscrisis
    Prof.dr.ir. Jan Blom bij opening co-locatie KIC InnoEnergy Benelux:
    "We zijn de spelregels nog steeds aan het uitvinden"
    27 januari 2011 - Emeritus hoogleraar Jan Blom, ad interim manager van de co-locatie van de KIC InnoEnergy Benelux, betitelde het samenwerkingsverband dinsdag 25 januari als een spel en een leerproces. De co-locatie, die fysiek gevestigd is in Connector (het oude TeMa-gebouw) en waarbinnen de TU/e en de Universiteit van Leuven nauw samenwerken, werd op die dag officieel geopend.
    Algemeen KIC-directeur, de Spanjaard
    Diego Pavia Bardaji. Foto | Rien Meulman

Blom: "De KIC InnoEnergy is een nieuw spel, waarbij we de regels nog steeds aan het uitvinden zijn en waarbij nog niet duidelijk is wie er uiteindelijk gaat winnen." Binnen deze Knowledge & Innovation Community (KIC), die zich richt op duurzame energie, is het de bedoeling dat kennisinstituten en bedrijven de komende jaren nauw gaan samenwerken. Blom geeft leiding aan één van de zes locaties die begin vorig jaar werden uitverkoren door het Europese Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT).

De co-locatie Benelux richt zich op duurzame energie voor gebouwen en steden. De TU/e en Leuven zullen ook een bijdrage leveren op het gebied van biomassa, kernfusie en zonne-energie. Ook in Duitsland, Zwitserland, Polen, Zweden en Spanje bestaan locaties. Het EIT steekt er jaarlijks tussen de 20 à 25 miljoen euro in en hoopt dat met deze aanpak onderzoekers nog nadrukkelijker rekening gaan houden met de behoeften van de industrie bij het vormgeven van hun onderzoeksprojecten. Uiteindelijk moet dat nieuwe producten en diensten opleveren, zo vertelt Blom.

Dit jaar moet een belangrijke slag gemaakt worden, volgens de algemeen directeur van de KIC, de Spanjaard Diego Pavia Bardaji, die de opening ook bijwoonde. De van Atos Origin afkomstige ceo ziet de KIC nu nog als een baby die snel moet leren kruipen en lopen. Bardaji: "Laten we zeggen dat we nu officieel bestaan en dat onze ouders geld op onze bankrekening hebben gezet. Nu moeten we hard aan het werk, want er moet in 2011 veel werk verzet worden. We hebben het dit jaar over een onderzoekscapaciteit van zeshonderd manjaren."

Volgens TU/e-rector Hans van Duijn bestaat er nu een goede basis om op voort te bouwen en is er ook een prima de relatie met Leuven. "Het komend halfjaar zullen er voor deze KIC bij het zevende kaderprogramma van EU belangrijke beslissingen genomen worden. Ook willen we nog meer bedrijven aan boord zien te halen", vertelde Van Duijn. (HK)

Last Tuesday, January 25, professor emeritus Jan Blom, ad interim manager of co-location Benelux's KIC InnoEnergy, described the joint venture as both a game and a learning process. He said so on the day the co-location, which is a close collaboration between TU/e and Leuven University seated in Connector (the former TeMa building) was officially opened.