Eichhorn deed bij de capaciteitsgroep Verbrandingstechnologie onderzoek naar een brandstofbesparend systeem voor een benzineauto; het zogeheten Waste Energy Driven Airconditioning System (WEDACS). Dit systeem wordt aangedreven door energie die nu nog verloren gaat. Bij dit ontwerp wordt de smoorklep in de luchtinlaat van een auto vervangen door een kleine turbine, waardoor energieverlies ongedaan wordt gemaakt. De turbine zorgt voor rotatie-energie, die de dynamo van de auto aandrijft. Op die manier wordt minder energie en dus ook minder benzine verbruikt. Daarnaast kan het systeem ook de airco gratis koelen en de auto sportiever laten rijden.
Eichhorn: "Het idee voor WEDACS is afkomstig van Michael Boot. Michael had echter geen tijd om het zelf verder te onderzoeken, omdat hij bezig was met onderzoek naar een methode om de roetuitstoot van dieselmotoren te verminderen. Dat is hem gelukt door een beter mengproces van brandstof en zuurstof te ontwikkelen en daar is hij vorig jaar op gepromoveerd. Ik ben toen met dit onderwerp aan de slag gegaan voor mijn afstuderen en nu werk ik eraan voor mijn promotie. Ik hoop over vier jaar een goed werkend prototype af te leveren."
Maakt-ie 15 februari kans op de hoofdprijs? "Ik moet die dag ook een korte presentatie geven, maar denk dat dit onderwerp wel aanspreekt en een kans maakt." Naast Eichhorn zijn nog twee Delftse en twee Twentse afstudeerders genomineerd. (HK) |