Kenniscrisis
    Oefenspel voor ondernemers
    27 januari 2011 - Onderzoekers van de faculteit IE&IS hebben een computerspel ontwikkeld dat ondernemers leert hoe ze het best in korte tijd een product op de markt kunnen brengen. Het spel is inmiddels uitgetest op alumni van Technische Bedrijfskunde van de TU/e en leden van de Product Development & Management Association (PDMA.NL).

De zogeheten ProductOntwikkelingsGame is ontwikkeld door dr.ir. Kim van Oorschot en prof.dr. Fred Langerak. Het computerspel is een simulatie van het ontwikkelingsproces van een nieuw product.

Het spel is gebaseerd op bestaande literatuur en is getest op meer dan zeventig cases. De speler wordt gevraagd om in zestig weken, met een budget van zes ton, een nieuw product op de markt te brengen op zo'n manier dat de opbrengst maximaal is. Elke vier weken krijgt de speler de mogelijkheid om de omvang van het team en/of de complexiteit van het eindproduct aan te passen. Deze ingrepen beïnvloeden de personeelskosten, de tijd die het kost om het product op de markt te brengen en de uiteindelijke opbrengst op de markt.

Neem je meer mensen aan, of ontsla je ze juist om kosten te besparen? Of probeer je de verliezen te compenseren door het product te verbeteren zodat je het duurder kunt verkopen?

Ingrijpen als het project vertraging oploopt is beter dan dingen op hun beloop laten, concluderen de onderzoekers in een later dit jaar te verschijnen publicatie. Uit het spel komt echter geen beste beslissingsstrategie naar voren. Het is een voortdurende afweging van tijd, kosten en kwaliteit.

Er zijn nog geen concrete plannen om het spel op de markt te brengen, vertelt maker Kim van Oorschot. "We hebben het spel vooral ontwikkeld om onderzoek mee te doen. We willen het spel nu nog door veel meer mensen laten spelen om te kijken hoe en wanneer ze beslissingen nemen. Maar ik kan me ook voorstellen dat we een bedrijfsspecifieke versie maken als trainingstool voor een groot bedrijf." (TJ)

Speel het spel op: http://tinyurl.com/69cpl6y

IE&IS researchers developed a computer game that teaches entrepreneurs the best way to market a product in a short period of time. The game has already been tested by some of TU/e's Technology Management alumni and members of the Product Development & Management Association (PDMA.NL). Play the game at: http://tinyurl.com/69cpl6y.