Kenniscrisis
    Mobiele promotietrajecten bij Designed Intelligence
    27 januari 2011 - De Designed Intelligence unit (Industrial Design) is gestart met 'mobiele' promotietrajecten op het gebied van Interactive and Cognitive Environments (ICE). Daarvoor is een consortium opgericht met vier andere Europese universiteiten. Ook bedrijven sluiten zich aan.

Promovendi zullen de eerste helft van hun traject volgen aan de ene universiteit en de andere helft aan een partneruniversiteit. Daarnaast volgen ze een traject van zes maanden in een bedrijf. De vier partneruniversiteiten zijn de Università degli Studi di Genova (Italië), Queen Mary (Groot-Brittannië), Universität Klagenfurt (Oostenrijk) en de Universitat Politècnica de Catalunya (Spanje). In Nederland hebben zich tot nu toe het Maxima Medisch Centrum en Philips Research Laboratories aangesloten. Naar verwachting volgen er binnenkort meer zakelijke partners. Behalve promotietrajecten zal het ICE-consortium ook Summer Schools en conferenties gaan organiseren.

Volgens dr. Wei Chen, UD bij Designed Intelligence, is er veel respons op de wereldwijde werving van promovendi. "Door de mobiele opzet bieden we een waardevol netwerk. Zo zijn er voor elke promovendus minstens twee supervisors van verschillende universiteiten. Er hebben honderden kandidaten gereageerd." Bij elke universiteit zijn deze maand twee promovendi gestart, tien in totaal dus. Dit jaar komen daar nog negen nieuwe bij.

De TU/e is betrokken bij vier projecten. Drie in samenwerking met Spanje: Enhancing Awareness in Dynamic Research and Education Activities, Automatic Modelling of Users' Mental Models, Assisted Health, en één met Italië: Building 3D Virtual Environments.

Voor het programma is een aanzienlijk budget vrijgemaakt door de Europese Commissie: 4,8 miljoen euro. Het ICE is een van de in totaal 22 zogeheten Joint Doctorates die EU-subsidie krijgen. (SK)

Industrial Design's Designed Intelligence Unit started their 'mobile' PhD programs in the field of Interactive and Cognitive Environments (ICE). To this end, a consortium was founded with universities in Italy, Great Britain, Austria and Spain. Companies are joining as well. PhD students will spend the first half of their research at one university, and conclude their PhD at a partner university. Apart from that, they will also complete a six-month program at a company.