Kenniscrisis
    Eigen bijna-bachelors nu ook welkom op masterdag
    27 januari 2011 - De TU/e nodigt dit jaar voor de masterdag op 28 februari ook nadrukkelijk de eigen studenten uit die op het punt staan hun bachelor te halen. In toenemende mate wil ook die groep geïnformeerd worden over vervolgmogelijkheden aan de TU/e. Via het Onderwijs en Studenten Service Centrum is nog meer begeleiding mogelijk.

Volgens dr. Karen Ali, hoofd STU, kozen studenten aan de TU/e in de eerste jaren na de invoering van het bachelor/master-systeem doorgaans voor de aangrenzende masteropleiding. "Maar de afgelopen twee jaar zien we bij STU een duidelijke toename van het aantal gesprekken van studenten met onze studiekeuzeadviseurs over hun masterkeuze", zegt Ali. "Onze studenten realiseren zich steeds beter dat ze met dit extra keuzemoment hun studieloopbaan zo optimaal mogelijk kunnen laten aansluiten bij hun interesses en competenties. Studieloopbaanbegeleiding speelt hierbij een zeer belangrijke rol. We begeleiden en ondersteunen studenten bij het vormgeven van hun loopbaan tijdens de gehele studie."

Tot op heden waren de masterdagen aan de TU/e alleen toegankelijk voor niet-TU/e-studenten. Nu worden dus ook de eigen studenten ervoor uitgenodigd. Tijdens de masterdag wordt informatie gegeven over de verschillende opleidingen aan de TU/e en is specifieke aandacht voor de begeleiding van dit keuzeproces. Ali: "Voorlichting is een voorwaarde voor goede keuzecoaching, maar keuzecoaching behelst meer dan enkel goede voorlichting. Tijdens de masterdag worden bezoekende studenten middels opdrachten en persoonlijke gesprekken met een studiekeuzeadviseur gecoacht in dit proces. Na de masterdag organiseert het STU ook nog een masterkeuzeworkshop voor de eigen studenten, waarbij dieper ingegaan wordt op het keuzeproces. Onze studenten kunnen zich hiervoor inschrijven tijdens de masterdag."(HK)

This year, TU/e students about to receive their Bachelor degrees are expressly invited to the university's Master Day on February 28. This group of internal students wants to be thoroughly informed about their possibilities at TU/e as well. The Education and Student Service Center (STU) offers even more elaborate counseling.