Kenniscrisis
    TU/e zamelt géén geld in voor van moord verdachte alumnus
    27 januari 2011 - Engelse en Nederlandse media besteden sinds vorige week donderdag veel aandacht aan de arrestatie van een alumnus van Bouwkunde, die wordt beschuldigd van de moord op zijn buurvrouw in het Engelse Bristol. Het bericht dat aan de TU/e geld voor hem zou worden ingezameld door oud-medewerkers en hoogleraren, is onjuist en inmiddels door diverse media weer gecorrigeerd.

"Een oud-collega van de verdachte heeft op persoonlijke titel en uit betrokkenheid met hem in het weekend het voorstel gelanceerd om een inzamelactie voor hem te starten", aldus TU/e-woordvoerder Peter van Dam. Ook deze oud- collega is niet meer werkzaam aan de TU/e. "De TU/e houdt zich afzijdig in deze kwestie. Dat is de gedragslijn die we bij dit soort zaken hanteren", aldus Van Dam.

Een dag na de aanhouding van de alumnus, vrijdag 21 januari, stonden de eerste Britse journalisten bij Vertigo op de stoep. Middels een mail aan medewerkers en studenten ontraadde het faculteitsbestuur van Bouwkunde hen om die journalisten te woord te staan. Toch zijn er inmiddels zowel in Nederlandse als Britse media al commentaren van (oud-)medewerkers te vinden. Volgens Van Dam staat het iedereen vrij om op persoonlijke titel iets te zeggen, "maar vragen wij om daar niet de naam van de universiteit bij te gebruiken."

De 25-jarige Joanne Yeats verdween op 17 december. Haar lichaam werd op eerste kerstdag gevonden op een landweggetje enkele kilometers van haar woning in Bristol. De moord trok in heel Engeland veel aandacht. Een tv-uitzending van het opsporingsprogramma Crimewatch leverde vorige week bijna driehonderd tips op. Mede aan de hand hiervan werd op 20 januari Vincent T. in zijn woonplaats Bristol als verdachte aangehouden. Drie dagen later werd hij officieel aangeklaagd voor de moord op Yeats. De Nederlander is intussen uit veiligheidsoverwegingen van Bristol overgebracht naar een andere gevangenis. Hij komt niet op borgtocht vrij en blijft zeker tot maandag 31 januari in hechtenis, zo melden de Britse media. (FvO/HK)

Ever since last Thursday, both British and Dutch media have been providing extensive coverage of the arrest of an Architecture, Building & Planning alumnus who is being accused of the murder of the British Joanna Yeats. The report that former TU/e employees and professors are collecting money for the suspect are false, and have already been rectified by several media outlets.