Kenniscrisis
    Eind in zicht bij ‘Battle of the Best Bèta’
    02 februari 2011 - Vier bestuursleden van Industria en twee masterstudenten Operations, Management & Logistics zijn momenteel hard bezig met de laatste loodjes van de finale van de Battle of the Best Bèta. Dat is de casewedstrijd die consultancybedrijf Accenture in samenwerking met de kindgerichte ontwikkelingssamenwerkingsorganisatie Plan heeft opgezet. Op 15 februari zal duidelijk worden welk studententeam de beste oplossing heeft voor de problemen bij het registreren van sponsorkinderen in ontwikkelingslanden.

In Delft, Enschede, Utrecht en Eindhoven begonnen circa 48 teams aan de voorrondes. Het TU/e-team neemt het in de finaleronde op tegen zeven andere teams. Het doel is om het proces van het registreren van kinderen die Plan via sponsorouders wil sponsoren in Zambia, te digitaliseren. Daarmee kan een eind worden gemaakt aan de papieren rompslomp die nu veel tijd kost.

Kelly Klawer vertelt hoe haar team te werk is gegaan: “Vijf weken lang hebben we naast ons bestuurswerk en onze studie hard gewerkt aan het probleem. Er was een goede sfeer en de Battle is ook erg goed georganiseerd. Wij kregen een lijst met experts waarvan we er tien een half uur lang mochten bellen. Die mensen waren van Accenture, van Stichting Plan Nederland of Plan Zambia. De beste tips wil ik nog niet verklappen maar onze oplossing maakt kans doordat ze simpel, betrouwbaar, flexibel en vooral haalbaar is.”

Komend weekend gaan de zes zich opsluiten bij teamlid Jasper Schuijbroek om zich voor te bereiden op de laatste taak: een volledig eindrapport en een presentatie van tien minuten. Wanneer ze winnen, mogen ze zelf naar Zambia waar hun oplossing geïmplementeerd wordt. En blijkt het een succes, dan zal Plan het idee ook wereldwijd gaan gebruiken. (NS)

Six TU/e students of the Department of IE&IS are currently working like mad for the final phase of the Battle of the Best Beta finals. It’s a case contest organized by Accenture and the child-oriented development aid organization Plan. The student team with the best solution for the difficulties surrounding the registration of sponsored children in developing countries will be picked on February 15.