Kenniscrisis
    ID-superheld wint in Portugal
    02 februari 2011 - Een superheldenpak met verplaatsbaar licht als ‘superkracht’. Met dit ontwerp wonnen tweedejaars bachelorstudenten van Industrial Design vorige week de eerste prijs -ter waarde van duizend dollar- in de categorie uitvoering op een ontwerpwedstrijd in Portugal. x11_s.jpg

De vier studenten ontwierpen een pak met daarin 260 leds, 52 magneetsensoren en een LilyPad Arduino (microprocessor die in kleding verwerkt kan worden). Met zijn handschoen kan de superheld het ledlicht dat op zijn armen en benen zit ‘verzamelen’, en bundelen in een bol in zijn hand.

Het licht in zijn hand wordt feller naarmate hij over meer ledjes strijkt, waarbij de gepasseerde ledjes uit gaan. Het verzamelde licht in de bol kan hij vervolgens met een druk op een knop omzetten in een lichtflits; zijn ‘superkracht’.

De technologie van het ontwerp vertoont een gelijkenis met het menselijk lichaam. De Arduino kan gezien worden als het hart, de bedrading en magneetsensoren als de ruggengraat en het licht is de energie.

De ontwerpwedstrijd was verbonden aan de conferentie ‘Tangible, Embedded and Embodied Interaction’ op Madeira. Twaalf studententeams streden om drie prijzen. De prijzen voor inventiviteit en presentatie gingen respectievelijk naar een Canadees en een Duits team. (SK)

With the design of a superhero suit with movable light as its ‘superpower’, second-year bachelor students of Industrial Design came in first in the ‘realization’ category at a Portuguese design competition last week. First prize was a thousand dollars.