Kenniscrisis

NWO-subsidie voor onderzoek naar Jatropha als biobrandstof

27 januari 2011 - Dr. Henny Romijn, UHD bij de faculteit IE&IS, heeft als hoofdaanvrager een NWO-subsidie van ruim een half miljoen euro verworven binnen het programma ´Maatschappelijk Verantwoord Innoveren´. Met deze subsidie zal zij de potentie van biobrandstoffen onderzoeken. x2_s.jpg
    De Jatropha curcas

De nadruk in het onderzoek zal liggen op het verbouwen van Jatropha curcas. Dat is een plant met oliehoudende zaden die voorkomt in landen als Tanzania en India. Ook zal onderzoek plaatsvinden naar de verwerking en het gebruik van Jatropha biodiesel en biokerosine in West-Europa.

Er zal worden gekeken naar de economische haalbaarheid van Jatropha als biobrandstof. Evenals naar de effecten op milieugebied en sociale effecten die optreden bij het grootschalig verbouwen van Jatropha.

Binnen het project wordt samengewerkt tussen drie economen, een ethicus, een bestuurskundige en een milieuwetenschapper, allen verbonden aan de School of Innovation Sciences.

De totale omvang van de subsidie bedraagt 550.000 euro, genoeg voor de aanstelling van een PhD en twee postdocs. Het project loopt tot 2015. (FvO)

Dr. Henny Romijn, associate professor at the Department of IE&IS, received a grant worth over half a million euro as main applicant within the program ‘Innovating Responsibly’. With the grant, she will be researching the potential of biofuels, and especially that of the botanical species Jatropa curcas, a plant that can be found in India and Tanzania, for example.