Kenniscrisis
    2011: Het Jaar van de Chemie
    02 februari 2011 - “De kracht en schoonheid van de chemie laten zien.” Dat is volgens TU/e-hoogleraar prof.dr.ir. Jaap Schouten van de faculteit Scheikundige Technologie het belang van het Jaar van de Chemie, dat afgelopen vrijdag is ingeluid in Den Haag. x9_s.jpg

Dit gebeurde met een kleurrijk chemisch experiment, uitgevoerd door minister Maxime Verhagen, Hans Wijers (AkzoNobel), Robbert Dijkgraaf (KNAW) en Jos Engelen (NWO). Schouten was hierbij aanwezig, evenals TU/e-hoogleraar Bert Meijer. Hij was een van de sprekers bij de aftrap van het internationale Jaar van de Chemie.

“Dit jaar is uiterst belangrijk om ons vakgebied breed op de kaart te zetten, in Nederland, maar ook internationaal”, zegt Schouten. “De chemie levert een belangrijke bijdrage aan de maatschappij, en dat laten we dit jaar ook zien.” Ook hoopt Schouten dat de aandacht voor zijn vakgebied in dit jaar zorgt voor hogere studentenaantallen.

Er zijn in 2011 allerlei activiteiten, voornamelijk geïnitieerd door NWO en de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV). “Daar haken we als TU/e bij aan. We zijn nu aan het inventariseren wat er voor plannen en bestaande activiteiten zijn binnen onze faculteit.” Voor november staat een groot congres gepland waar wetenschappers uit alle disciplines en het bedrijfsleven zich zullen presenteren aan elkaar, maar ook aan een groter publiek, zoals scholieren. (BS)

Last Friday marked the official start of the Year of Chemistry, in The Hague. According to TU/e professor prof.dr.ir. Jaap Schouten of the Department of Chemical Engineering and Chemistry, the year is meant “to show the power and beauty of chemistry”.