Schuijbroek presenteerde zijn scriptie, samen met vier andere finalisten, aan een vakjury en het publiek tijdens de finaledag in Breukelen. Het afstudeerproject van de TU/e-student gaat over het zogeheten aggegratiedilemma bij vraagvoorspelling. “Voor één artikel kunnen we prima voorspellen. Sligro heeft echter 65.000 verschillende artikelen, dus moet je op een hoger aggregatieniveau gaan voorspellen”, vertelde Schuijbroek na afloop van zijn presentatie.
Maar bij te veel generaliseren komt de groothandel volgens hem soms bedrogen uit. Schuijbroek zag bijvoorbeeld dat de vraag van worstenbroodjes rond carnaval met honderden procenten omhoog ging. Wanneer een dergelijke stijging wordt doorgetrokken naar de complete banketgroep, waaronder worstenbroodjes vallen, is een veel te grote voorraad het resultaat.
Schuijbroek bedacht een Excel-tool waarmee op verschillende aggregatieniveaus kan worden ingezoomd. Zo lukt het beter in te spelen op verschillen van producten. Volgens de prijswinnaar gaat het om het vinden van de juiste balans tussen generieke en specifieke vraagvoorspelling.
Volgens de jury heeft Schuijbroek een ‘actueel probleem op heldere en goed manier had onderzocht’ Verder was er lof voor zijn heldere presentatie en de stevige wijze waarop hij vragen van de jury had beantwoord.
De scriptieprijs Logistiek bestaat sinds vorig jaar. Het is de tweede keer dat hij is uitgereikt. (FvO) |