/Voorpagina
/Nieuws
/Mensen
/Achtergrond
/Academie
/Onderzoek
/Opinie
/Reportage
/Bestuur
/Cultuur
/Studentenleven
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 1 nummer 0

jaargang 42, 11 november 1999


Studentenleven

Untitled Document Bedrijfskundewinkel bestaat vijftien jaar

Wie naast zijn studie Bedrijfskunde wat wil bijverdienen met in de collegezaal opgedane vaardigheden, kan terecht bij de Bedrijfskundewinkel. Studenten kunnen de theorie in praktijk brengen in cases die nu eens niet fictief zijn en alleen door een docent beoordeeld worden. Voor een echt salaris natuurlijk. De winkel viert in december zijn vijftiende verjaardag.

Bedrijven en non-profit instellingen kunnen bij de wetenschapswinkels van de universiteit aankloppen voor gratis advies. Bij de jubilerende Bedrijfskunde-winkel kunnen ondernemers terecht voor zaken variërend van marktonderzoek en adviezen op het gebied van ergonomie tot organisatie-adviezen en strategiebepaling. “In prin-cipe stellen wij onze diensten beschikbaar aan bedrijven of non-profit instellingen met maximaal vijf medewerkers. We overwegen om onze diensten ook aan wat grotere organisaties aan te bieden”, zegt Antel Kamps, bestuurslid van de Bedrijfskundewinkel.

De Bedrijfskundewinkel krijgt vooral verzoeken om marktonderzoek. “We worden ook wel eens om een organisatieadvies gevraagd. Dat is een veel grotere uitdaging”, zegt de voorzitter van de Bedrijfskundewinkel, Stef de Wild. “Een marktonderzoek is redelijk standaard. Wanneer je een organisatieonderzoek moet doen, ga je echt het bedrijf in. Dat is natuurlijk veel leuker. We willen in de toekomst meer van dat soort onderzoeken gaan doen. Daar trek je ook studenten mee.”

De Bedrijfskundewinkels maken gebruik van de capaciteiten van studenten. Een student mag tachtig uur besteden aan een opdracht. Een gemiddeld project heeft een looptijd van vier à vijf maanden. In praktijk betekent dat een belasting van vier uur per week. Aan het eind van die periode beoordelen begeleiders van de Bedrijfskundewinkel het werk van de student met een cijfer. Wie een zes krijgt, verdient zeshonderd gulden. Voor een acht ontvangt een student achthonderd gulden. Een beloning van duizend gulden heeft de winkel volgens De Wild en Kamps nog nooit geven. De beloningen worden betaald uit spon-sorgelden van enkele grote bedrijven zoals Shell, Rabobank en DSM die het initiatief steunen.

Animo

Ondanks het feit dat een opdracht voor de Bedrijfskundewinkel een flinke berg praktijkervaring oplevert en een leuk geldbedrag, is de animo onder studenten niet erg groot. “Door de toegenomen studiedruk wordt het steeds moeilijker om studenten te vinden voor de opdrachten”, zegt Kamps, “terwijl het toch goed te doen is naast je studie. Het hangt natuurlijk ook van de opdracht af. We proberen nu wat uitdagendere opdrachten te zoeken. En we gaan proberen om de beloning te verhogen.”

Bedrijven en organisaties die opdrachten uitzetten bij de Bedrijfskundewinkel zijn over het algemeen erg positief over de resultaten. “Een enkeling klaagt na afloop van een project”, vertelt Kamps. “Dat zijn bedrijven die teveel verwachten. Soms verwachten mensen dat hun problemen binnen een paar weken opgelost zijn. Dat is natuurlijk niet reëel. Voor we een opdracht aan-nemen hebben we altijd een gesprek met de opdrachtgever waarin we proberen om die hooggespannen verwachtingen wat in te tomen. En als het echt heel dringend is, moeten we ze doorverwijzen naar een commercieel bureau.”

Rumoer

De oprichting van de Bedrijfskundewinkel, vijftien jaar geleden, ging met het nodige rumoer gepaard. Aanvankelijk was het afdelingsbestuur van Bedrijfskunde fel tegen de komst van de winkel en ook het wetenschappelijk personeel was, zo schreef Cursor destijds, ‘niet gecharmeerd van een Wetenschapswinkel.’ Het zag er lange tijd naar uit dat Bedrijfskunde als enige van de toenmalige TH-faculteiten geen eigen Wetenschapswinkel zou krijgen. De overige faculteiten waren al voorzien. De eerste wetenschapswinkels van de TH, de Chemiewinkel en het bouwkundig Adviesbureau voor Buurtbewoners, zagen het licht in 1974. Destijds waren er voor bedrijfskunde-studenten weinig mogelijkheden om de kennis die op de TH aan-wezig was aan te wenden voor maatschappelijke doelen. Met name de minder draagkrachtigen waren een belangrijke doelgroep. Tegenwoordig ligt dat iets anders. In 1998 voltooide de Bedrijfskundewinkel dertig projecten, zoals een organisatieonderzoek bij een omroepstichting die te kampen had met interne conflicten, onderzoeken naar een afzetmarkt voor een nieuwe melksoort en de behoefte aan een eenpersoons strijkservice. De winkel heeft jaarlijks meer dan tienduizend gulden aan sponsorgelden te verdelen. Momenteel worden twaalf onderzoeken uitgevoerd en wordt voor twee projecten nog een student

gezocht./.

Wie meer informatie wil over deze projecten kan terecht bij de Bedrijfskundewinkel, te vinden in de U-vleugel van het Paviljoen. Telefoon: 040 2473415. /.

Untitled Document TUE zwarte pieten gaan abseilen van Geldropse kerk

Klimmen en abseilen is de normaalste zaak van de wereld voor de leden van de Eindhovense Studenten Alpen Club (ESAC), maar zondag 14 november wacht hen een heel bijzondere klus. Ze gaan, verkleed als zwarte pieten, abseilen van de toren van de Brigidakerk in Geldrop.

Zes leden van ESAC doen mee aan de intocht van Sinterklaas in Geldrop. “We zijn al een keer naar de kerk geweest om te kijken waar we naar beneden kunnen en waar we de touwen kunnen hangen”, zegt secretaris van ESAC Chaim Zax, tweedejaars Elektrotechniek aan de TUE. “De kerk is ongeveer 65 meter hoog. Op 45 meter hoogte gaan we via een raam naar beneden. Een touw is vijftig meter lang, dus is 45 meter een mooie hoogte.”

De leden, waaronder studenten van de TUE en van Fontys, moeten zich zondag op tijd melden voor een schmink- en verkleedpartij voordat ze de wenteltrap van de toren op gaan. “Voor mij is dit nieuw: ik ben nog nooit eerder van een gebouw afgedaald. Dat mag officieel ook niet, bovendien heb je er een speciale verzekering voor nodig”, vertelt de secretaris. De touwen waar-langs de zwarte pieten naar beneden gaan worden vastgemaakt aan het frame van het carillon van de kerk. “Dat is nog niet zo lang geleden vervangen en is stevig genoeg.” Maar voordat ze kunnen abseilen, moeten ze eerst naar boven klimmen via een smal wenteltrapje. “Vrij vermoeiend als je dat anderhalf uur achter elkaar moet doen. Maar onze conditie is goed; we trainen drie keer per week”, klinkt het strijdvaardig.

Of Sinterklaas ook een poging waagt via touwen langs de kerk af te dalen, weet Zax niet. Lachend: “Ons is verteld dat deze Sinterklaas heel enthousiast is en van improviseren houdt, dus wie weet wat er gaat gebeuren.” Een minpuntje kleeft er wel aan de actie, vindt Zax: “We mogen niet met pepernoten gooien vanaf de kerktoren. Die komen iets te hard aan van 45 meter hoogte.”/. /.

Untitled Document Van Lint Sportweek

De Eindhovense Studenten Sport Federatie organiseert in samenwerking met een aantal studentensportverenigingen van 13 tot en met 16 december de Van Lint Studenten Sportweek. Je kunt aan de volgende toernooien meedoen: squash, badminton, volleybal, zaalvoetbal, zaalhockey, frisbee, tafeltennis, waterpolo, basketbal en touwtrekken. Elke avond is er een feest, de laatste avond met live-muziek en dommelduik. Alle studenten, met of zonder sportkaart, kunnen zich hiervoor met een team tot 3 december inschrijven bij de portier van het sportcentrum. Dat kost vijf gulden per team per sport.

Stapp Student

Award voor Dave Brands

Ir. Dave Brands heeft tijdens de 43ste Stapp Car Crash Conference in San Diego de Stapp Student Award gewonnen. De AIO bij de faculteit Werktuigbouw-kunde kreeg deze prijs, waaraan een geldbedrag van 1500 dollar verbonden is, voor zijn presentatie over de mechanische eigenschappen van hersenweefsel en model-materialen, die in een crash-dummy gebruikt worden als hersenweefsel-simulant. Crash-dummies worden gebruikt als proefpoppen bij het testen van de botsveiligheid van auto’s.

De Stapp Car Crash Conference is een toonaangevend congres voor wetenschappers en automobielfabrikanten op het gebied van letselbiomechanica en letselpreventie bij verkeersongevallen.

Inschrijving

Batavierenrace

De inschrijving voor de 28ste Batavierenrace op 29 april 2000 is geopend. Wie wil meedoen, moet zich voor 30 november inschrijven bij de sportraad op de TUE.

In deze race lopen ploegen van 25 mensen in estafettevorm van Nijmegen naar Enschede waar een groot feest wordt gehouden.

Meer informatie via telefoonnummer 024 361 5876

/.














Website