/Voorpagina /Mensen /Nieuws /Opinie /Cultuur /Studentenleven /Achtergrond /Onderzoek /English page /Reportage /Bestuur /Ruis /Harmpje /Colofon |
/Vacatures /Mensa /Oude cursors /pdf formaat /Faculteits Berichten /Zoeken /TUE |
jaargang 42, 10 februari 2000 Reportage |
verenigen zich tegen onbegrip
Studenten met functiebeperking/Brigit Span Meedraaien in het hoger onderwijs gaat niet altijd vanzelf voor studenten met een functiebeperking of een handicap. Er zijn veel mogelijkheden om het gemakkelijker te maken. Studenten met een functiebeperking hebben zich georganiseerd in een belangenorganisatie om elkaar te helpen.
Tegen de stoel in het kantoor van de stichting Handicap en Studie staan twee zwarte krukken. Deze hulpmiddelen heeft Inge de Jong, bestuurslid van de in oprichting zijnde belangenorganisatie voor studenten met een functiebeperking, nodig om zich te kunnen verplaatsen. Ze heeft een soort reuma, die zorgt voor chronische vermoeidheid en pijn. “Ik heb altijd tijd en energie te kort”, zegt De Jong open. Ze studeert Psychologie aan de Universiteit van Utrecht in deeltijd. Zij is één van de ruim 20.000 studenten in het hoger onderwijs in Nederland die een functiebeperking heeft. “Uit onderzoek blijkt dat ruwweg 5,5 procent van de studenten in het hoger onderwijs een chronische ziekte of handicap heeft waardoor hij of zij niet gewoon mee kan. Dyslexie is hierbij niet meegerekend”, zegt Leonard Roubos, vanuit de stichting Handicap en Studie technisch voorzitter van de studenten belangenorganisatie. Deze belangenorganisatie in oprichting valt onder de paraplu van Handicap en Studie, gevestigd in Utrecht.
Vooroordelen
Naast hulpmiddelen die nodig zijn om lessen beter te kunnen volgen, zoals grootschrift of langer de tijd krijgen om examens te maken, zijn er heel basale dingen die niet goed zijn geregeld op de verschillende hogescholen en universiteiten, weet De Jong. Van de Utrechtse universiteit zijn veel oude gebouwen bijvoorbeeld slecht toegankelijk, draaien de deuren heel zwaar open, is er maar één invalidentoilet, is het buffet in de kantine te hoog voor rolstoelgebruikers en is de tijd om tussen de colleges van het ene naar het andere gebouw te gaan, te kort. “Ik haal het echt niet om in drie minuten van A naar B te komen.”
Een ander probleem waar studenten vaak tegenaan lopen, is dat het lang duurt voordat hulpmiddelen beschikbaar zijn. “Decanen moeten dat regelen, maar zij hebben het vaak erg druk. En studieadviseurs willen soms telkens weer een complete verklaring van je hebben. Dan moet je weer gaan uitleggen wat je hebt en wat je nodig hebt. Vervolgens moeten ze nadenken of ze je aanvraag voor hulpmiddelen honoreren, maar dan is de noodzaak vaak al voorbij, want er gaan weken over heen. Bijvoorbeeld als je een tentamen in grootschrift wilt doen, omdat je slecht ziet. Dat moet vrij snel worden geregeld. Maar je hebt ook hele goede studieadviseurs, ikzelf heb een hele goede”, vergoeilijkt De Jong.
Onbegrip
Het studieprogramma kan worden aangepast en je kunt een extra jaar studiefinanciering aanvragen, maar studeren in het hoger onderwijs met een functiebeperking is niet gemakkelijk. “Er blijven altijd mensen die het je moeilijk proberen te maken. Maar gelukkig zijn er ook altijd mensen die je wel helpen. En daardoor red je het. En aan medestudenten heb je vaak meer dan aan docenten, die de collegestof niet willen kopiëren, omdat ze bang zijn dat je dan niet naar college komt.”
Er zijn verschillende regelingen voor studenten met een handicap of functiebeperking; zo kun je een jaar extra studiefinanciering aanvragen, mag je langer over de studie doen, kun je beroep doen op afstudeerfondsen en zijn er uitkeringen bij het Gak aan te vragen. “Je moet het vaak maar net weten. Daar willen wij ook in voorzien. Mensen informeren wat er allemaal mogelijk is.” Roubos noemt nog een voorbeeld van hoe het fout kan lopen: “Het ene Gak is het andere niet. Ze hebben dezelfde richtlijnen, maar de uitvoering verschilt. Zo kan het voorkomen dat je bij het ene Gak wel een uitkering krijgt als je een darmziekte hebt, en bij de andere niet. Je krijgt overal iets anders te horen.” De Jong: “Het regelen van zaken waar je recht op hebt, kost veel tijd en energie, terwijl je daar al te weinig van hebt voor je studie. Dat is jammer.”
Studentenplatform
Vanuit de TUE is niemand ingeschreven bij de belangenorganisatie. “Ik geloof niet dat er geen studenten met een functiebeperking rondlopen op de TUE. Het zal vooral liggen aan onze onbekendheid . We zijn net begonnen. We willen een vraagbaak zijn voor studenten en letterlijk en figuurlijk de drempels verlagen. Wij weten wat er kan en waar ze moeten zijn, zodat ze niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.”/.
Wie meer informatie wil, kan contact opnemen met Handicap en Studie via www.handicap-studie.nl , algemeen@handicap-studie.nl of via 030-2753300. |