/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/Faculteits Berichten
/Zoeken
/TUE
/ Cursor nummer 3 nummer 1

jaargang 42, 13 april 2000


Achtergrond

Untitled Document Leven op een Virtuele Campus

Virtuele campus/Brigit Span


Illustraties/Paul Weehuizen

Voorop lopen in technologische ontwikkelingen. Dat wil de TUE graag en met het VirTue-project gaat dat zeker lukken. Vanaf september kunnen studenten en medewerkers van deze universiteit zich bewegen op een driedimensionale Virtuele Campus. Deze is onderverdeeld in een Virtuele Bunker en een Winkel Plaza. Andere studenten ontmoeten, winkelen, een reis boeken, dictaten bestellen, naar de apotheek gaan of een tennisbaan reserveren, met een druk op de knop is het allemaal mogelijk.

Het klinkt heftig, maar de vier studenten die nu zitting hebben in de werkgroep Bunker voelen zich virtuele zendelingen. Aan hen de taak medestudenten enthousiast te maken voor het ontwikkelen en inrichten van de Virtuele Bunker. Gino Koenraadt, Martijn Dullaart, Daan de Cloe en Joost van der Velde zijn enorm enthousiast over het VirTue project. “Dit is verschrikkelijk leuk om te doen. Ik hoop dat we hiermee de studentengemeenschap in Eindhoven wat dichter tot elkaar weten te brengen. Nu zijn het heel veel kleine groepjes, er is geen samenhang”, zegt Joost van der Velde. “Dat zou inderdaad een heel mooi resultaat zijn, een missie”, ondersteunt De Cloe de woorden van Van der Velde. “We willen een kritische studentengemeenschap krijgen. Een levende gemeenschap die dingen doet, dat is het allermooiste en is meteen de beste reclame die je kunt maken”, vindt ir. Bas Vermeer, programma manager bij Cebra, dat het project heeft opgezet. Het goed functioneren van de virtuele studentengemeenschap is volgens Vermeer een belangrijke voorwaarde voor het succes van het commerciële Plaza. De Virtuele Bunker is gebaseerd op de huidige, fysieke Bunker, waar een groot deel van de Eindhovense studentengemeenschap in zit. Maar ook verenigingen die niet in de Bunker gehuisvest zijn, krijgen straks een plekje in de Virtuele Bunker.

Iedereen krijgt een eigen identiteit waarmee hij of zij zich kan bewegen in de gemeenschap. Het voeren van aliassen mag ook. Het belang van de eigen identiteit is dat men kan bewegen en andere mensen kan ontmoeten. Dit moet aansluiten bij de fysieke beleving van de gebruikers.

Huwelijken

Brengt internet ‘live’ contacten tussen mensen niet in gevaar? “Nee, dat hoeft helemaal niet. Je kunt juist een heleboel mensen ontmoeten en daarmee afspreken. En uit chatrelaties komen zelfs huwelijken voort. Mensen kunnen echt dichter bij elkaar komen te staan”, vindt Van der Velde. “Het is de bedoeling dat studenten elkaar tegenkomen op de virtuele campus en dan samen dingen doen, virtueel of live. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kijken of hun vrienden in de kroeg zijn via een webcam.” “Het nut is dat er interactiviteit ontstaat, die er nu nog niet is.” Het interactief bezig zijn is een voorwaarde voor de Virtuele Campus, benadrukt Vermeer. “Alleen informatie aanbieden gebeurt al genoeg op internet. Het heeft geen zin een mooie driedimensionale omgeving te bouwen, als je er niks kunt doen. En alles kan wat ons betreft.”

De Cloe: “Bijvoorbeeld een tennisbaan reserveren, kijken via de webcam of het druk is in de AOR of een dictaat kopen zonder dat je daarvoor in de rij moet staan. Niet langer in de rij staan wachten bij het gemeentehuis om je in te schrijven bij de gemeente Eindhoven. Dat doe je voortaan via de virtuele balie van de gemeente. Allemaal zaken waar je normaal veel tijd aan kwijt bent, omdat je van hot naar her moet. Zo hou je meer tijd over voor fysieke dingen, zoals sporten of een biertje drinken. Op de Virtuele Campus worden alle zaken bij elkaar gebracht in een driedimensionale omgeving.” De nadruk ligt op leuke interactieve toepassingen voor studenten. Dat kan vanalles zijn, zoals het downloaden van een video, online spelletjes doen, campusradio, virtueel pokeren, eten bestellen en laten bezorgen of notulen van vergaderingen bekijken. Eigenlijk kan en mag alles, behalve racisme; dat wordt geweerd.

Een probleem is dat er nog te veel wordt gedacht vanuit de huidige situatie, zegt Van der Velde. “Je kunt er veel meer mee dan we nu denken. Wij horen graag de ideeën van studenten hierover.”

Sinecure

Het maken van een virtuele gemeenschap van studenten, is geen sinecure, beseffen de vier studenten en Vermeer zich terdege. Om studenten te enthousiasmeren, wordt gewerkt met nieuwe technologieën zoals 3D. “Je kunt straks over de TUE-campus lopen, maar dan virtueel. Denk hierbij maar aan spellen zoals Quake en Doom.”

De verschillende studentenorganisaties krijgen allemaal een brief waarin de informatiebijeenkomst op 19 april wordt aangekondigd (zaal 2 van het Auditorium van 20.00 tot 21.00 uur). Daarnaast brengen de leden van de werkgroep een bezoekje aan de grote verenigingen en wordt er een ‘rondje Bunker’ gemaakt. “Het is belangrijk dat er zoveel mogelijk partijen naar de bijeenkomst komen, zodat iedereen kan meedenken”, aldus De Cloe. Tijdens deze bijeenkomst worden de plannen uit de doeken gedaan en mensen gezocht die zitting willen nemen in de studentboard. “Daarin zitten mensen die echt iets nieuws willen doen en mee willen ontwikkelen”, zegt Vermeer. “Het moet veel meer worden dan een link naar een website. Cebra werkt hierbij puur faciliterend. Wij zorgen ervoor dat er een chipcard komt en 3D programmeertalen, maar daar houdt het op. Wij hebben niks te zeggen over de inrichting van de gemeenschap. Wel zullen we creativiteit stimuleren door bijvoorbeeld het uitgeven van prijzen voor nieuwe software of, indien mogelijk, het toekennen van studiepunten wanneer studenten iets nieuws ontwikkelen”, benadrukt hij. “De studentengemeenschap staat gelijk aan anarchie wat ons betreft.” De Cloe vult aan: “We zijn vrij in het creëren van onze eigen wereld.”

Winkelen

Tot nu toe hebben zich acht gegadigden gemeld die hun waar via de Virtuele Plaza aan de man willen brengen. Hieronder zijn de Edah, Effting Reisbureau, Ohra Verzekeringen, gemeente Eindhoven, de Dictatenwinkel en universiteitsdrukkerij, de computershop (ICTS), een apotheek en een Consultancy winkel (Deloitte & Touche Bakkenist). Verder lopen nog besprekingen met een bank, uitzendbureau en uitgever.

Boodschappen doen via de Virtuele Plaza wordt anders dan gebruikelijk. Edah heeft eerder meegedaan aan een dergelijk project en heeft ontdekt dat studenten geen hekel hebben aan winkelen. Een winkel maken met hetzelfde aanbod op internet gebeurt dus niet. Wat wel kan, is het maken van een virtuele mensa, waar studenten kant en klaar-maaltijden kunnen uitzoeken, zelf ophalen of kunnen laten bezorgen. Ook het recept en de benodigdheden voor een maaltijd voor een compleet studentenhuis staan op de planning. Daarnaast wordt gekeken of Edah een rol kan spelen in de bevoorrading van feesten. “Ze staan open voor de wensen van studenten. Er worden niet alleen producten aangeboden aan een ‘domme’ consument. Zij mogen zelf ideeën aandragen en zeggen wat ze willen”, zegt Vermeer over de supermarktketen.

Naast de winkels, die in het project contentpartners worden genoemd, zijn er zogenoemde supportpartners, die ondersteuning bieden bij het realiseren van de Virtuele Campus. In e-commerce zijn dat Consultdata, 2Binteractive, ExplainerDC en Totalweb. De overige supportpartners zijn ICTS die zorgt voor de infrastructuur op de TUE; Datelnet verzorgt de chipcardtechnologie, internetbeveiliging en e-commerce consultancy. Bull levert de chipcards en Interpay zorgt voor elektronisch betalen en transactie-ondersteuning met chipcards. Calibre levert de technologie voor het virtual reality effect. Software AG zorgt voor XML technologie en is leverancier van de XML server. Ericsson neemt de mobiele telefonie en WAP voor zijn rekening.

In het VirTue-project loopt ook een groot chipcardexperiment. De opzet is een flexibele, multifunctionele chipcard te maken. Er komen meerdere toepassingen van diverse bedrijven op te staan. Welke gegevens op de kaart komen, beslist het bedrijf. De studenten bepalen op hun beurt welke bedrijven op hun kaart komen te staan. Er wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de huidige maatschappelijke functie van het identiteitsbewijs. De chipcard moet binnen het project dienst gaan doen als identiteitsbewijs van de gebruiker. De gemeente Eindhoven gaat de kaart uitgeven. Alle pc’s van studenten en medewerkers van de TUE krijgen in september een chipcardlezer. De kaart kan worden gebruikt voor verschillende toepassingen, zoals de toegang tot de TUE, het zwembad, het netwerk en de Plaza. Ook gaat de kaart dienst doen bij het opvragen van studiegegevens, het betalen in kantines, als kopieerpas, als klantenkaart, bij het opvragen van documenten bij de gemeente, bij het stemmen tijdens de gemeentelijke verkiezingen en op de TUE. Voor sommige toepassingen, zoals het openen van een bankrekening, is biometrische identificatie nodig. Bepaalde lichaamskenmerken van personen, zoals vingerafdrukken of de ogen worden vastgelegd en gebruikt als identificatie. Hiervoor worden enkele biometrische lezers geplaatst op de universiteit.

Spelen

“In september moet de Plaza op basisniveau operationeel zijn”, zegt Vermeer. “Eind dit jaar moet het volledig werken. Voor de Bunker moeten studenten zelf aan de slag gaan. Wij zorgen ervoor dat ze de spullen hebben, zij spelen ermee en zoeken uit wat ze ermee kunnen. Er moeten goede ontwikkeltools zijn en moderne programmeertalen zoals Delphi en Java waarmee studenten de Virtuele Bunker op kunnen zetten.” Er zijn verschillende werkgroepen opgericht, voor het vormen van de Virtuele Bunker, voor de winkels, voor de Plaza, voor de benodigde infrastructuur, voor de chipcard en voor de studentengemeenschap. Verder is er een werkgroep innovatie, die zich bezig moet gaan houden met nieuwe experimenten. Daarnaast zijn er drie studentengroepen van ieder vier leden, die het functioneel ontwerp voor de Bunker, Plaza en chipcard gaan maken.

De Virtuele Campus is een experiment van twee jaar. 2000 is het ontwikkeljaar. Het jaar 2001 het experimenteerjaar. “Na die tijd stopt het project zoals het nu is opgezet. Dan moet blijken of het een succes is of een mislukking en wat de TUE er verder mee wil”, zegt Vermeer. “De Virtuele Bunker blijft sowieso intact. Bij de Plaza moeten we dan gaan kijken welke bedrijven willen blijven.”

De kosten van het project zijn begroot op iets minder dan een miljoen gulden. “Dat is voor de algemene kosten. De bedrijven die meedoen aan de Plaza betalen zelf de kosten die daaraan verbonden zijn”, verduidelijkt Vermeer. “Als je dit commercieel gaat doen, is het minstens vijf keer zo duur. Dit is echt een proeftuin voor zowel de TUE als de bedrijven. Die doen bijna tegen kostprijs mee. Er ontstaat interactie tussen de bedrijven. De partners die ons ondersteunen met software vinden het prachtig om te zien wat er allemaal gebeurt hier. Bull stelt bijvoorbeeld software beschikbaar voor de chipkaart.”

Voor het betalen van spullen die via de Virtuele Plaza worden besteld, zijn meerdere opties. Vermeer denkt hierbij aan de chipknip, chipper, pinpas, creditcard, incasso of traditioneel bij aflevering. “We sluiten niets uit. Het is een illusie om te denken dat er maar één kaart komt. We zorgen ervoor dat er met de kaartlezer kan worden betaald op meerdere manieren. Met de chipcard is het straks ook mogelijk om te betalen in bijvoorbeeld de kantine of bij kopieerapparaten. Of de functie van sportkaart komt erop te staan en in de toekomst wellicht ook de ov-jaarkaart. Om veilig betalen te kunnen garanderen, schakelen we de juiste partijen in, zoals Interpay en Datelnet.” Wie bij Edah een kant en klare maaltijd bestelt, krijgt deze thuisbezorgd. “Dat doet Edah nu nog zelf. Het kan best dat straks een bezorgdienst in Eindhoven alle spullen die via de Virtuele Campus zijn besteld, thuisbezorgt.”

De basis, de Virtuele Bunker, komt er. Het zoeken is nu naar studenten die het mee willen invullen. “Het mooie aan deze Bunker is dat ie virtueel is en er dus plek zat is”, vindt Daan de Cloe. “Je hebt geen bouwvergunning nodig en hoeft geen bomen te kappen voor uitbreiding.”

Het vinden van een goede naam voor de Virtuele Bunker en het adres waar dit te vinden is op internet, wordt ook aan studenten overgelaten. Vermeer: “Het moet wel iets spectaculairs zijn, niet zoiets als TUE.online.” De Cloe: “Na de bijeenkomst zullen mensen wel veel vragen en ideeën hebben. Door de nieuwsgierigheid van de studenten moet het vanzelf gaan lopen. Het feit dat er een Virtuele Campus komt, moet gaan zoemen over de universiteit. Creativiteit is het kernwoord.”/.

Untitled Document Wat is Cebra?

Cebra staat voor Center for Electronic Business Research & Application. Cebra is een initiatief van de TUE en is momenteel een bv in oprichting die valt onder de TU-holding. Het valt tussen de universiteit en het bedrijfsleven in.

Het centrum is opgezet om de kennisuitwisseling op het gebied van e-commerce te versnellen door het te concentreren op een bepaalde plaats. Daarnaast zorgt Cebra ervoor dat toegepaste kennis wordt ontwikkeld en faciliteert het experimenten. Dat doet Cebra ook bij het VirTue-project.

Voor meer informatie: www.cebra.tue.nl.














Website