/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Cultuur
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Ruis
/Harmpje
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 4 nummer 0

jaargang 42, 29 juni 2000


Ruis

Untitled Document Lokkertje

De fiets is traditioneel hèt vervoermiddel van de student. Maar met slecht weer is het niet altijd een lolletje. Een auto is leuk, maar duur. Daar speelt het bedrijf Orange AT handig op in, getuige dit reclamebord op de parkeerplaats bij het Hoofdgebouw van de TUE.

Het wil hiermee afstudeerders op het gebied van technische software werven die na hun afstuderen bij hen gaan werken. Studenten mogen afstuderen bij het bedrijf van hun keuze, maar krijgen een auto van de zaak en worden werknemer van Orange AT. Als je bent afgestudeerd, krijg je een vast contract.

Overigens zit je ook vast aan het bedrijf voor enige tijd, want als je niet bij hen gaat werken, moet je de kosten voor de wagen terugbetalen.

Foto: Bram Saeys

Untitled Document Bits

‘Mama’. Voor vele kinderen het eerste echte woord dat ze uitslaken. Na het wegpinken van de tranen die dit ontroerend moment uitlokken, moet het allemaal snel gaan. Tegen een hoog tempo moet het kind de namen van de ganse familie proberen uit te spreken, waarna de eerste leesboekjes boven de tafel komen. We gaan hier niet alle mooie momenten van het hebben van kinderen uitleggen, want dan is de lol er ook af, maar het leren lezen is een langdurig, slopend proces. Tot nog toe hebben we het al voortdurend over perfecte kinderen gehad, maar wat als bij de geboorte blijkt dat je oogappel blind blijkt te zijn ? Deze handicap is er één vol wreedheden. Nooit de zon kunnen aanschouwen, nooit stiekem gluren naar de andere sekse en dit in een wereld die grotendeels is gebaseerd op het visuele. Maar iets dat je wel kunt doen als blinde is lezen. Dankzij een genie, Louis Braille genaamd, zijn blinden ertoe in staat om boeken, tijdschriften en andere geschriften te lezen. Voor de mensen die het geluk hebben wel te kunnen zien, lijkt het brailleschrift een stelletje bolletjes waar geen enkele orde in zit. Maar beste Cursorlezer, ook hier is het Internet bereid je wat meer kennis te verschaffen. Via de site www.hotbraille.com kom je waarschijnlijk voor het eerst in contact met deze blindentaal. Om het geheel van bolletjes wat aangenamer te maken voor de leken, kun je je naam in brailleschrift op het scherm doen verschijnen. Verder krijg je antwoord op een groot aantal Frequently Asked Questions (FAQ). Algemeen bekeken een saaie, kleurloze site met een hoog informatiegehalte. Eén van de nadelen van de brailletaal is dat er weinig leesvoer voorhanden is. Tijdschriften als Aktueel, Nieuwe Revue bestaan naar mijn weten niet in het brailleschrift. Maar dat komt misschien in de nabije toekomst allemaal nog wel goed door sites als deze waardoor ook het grote publiek kennis kan maken met dit vreemd geschrift. Ga maar eens kijken hoe je eigen naam er in het brailleschrift uitziet en wie weet waar het eindigt.

Untitled Document Na Heineken brengt nu ook Dommelsch het bier thuis

De Heineken Studentenservice, het clubje bierbezorgende studenten, heeft er geduchte concurrentie bijgekregen. Behalve de bierbus van Heineken maakt sinds kort ook de Bierkoerier de straten van Eindhoven onveilig. De Bierkoerier is een initiatief van bierbrouwer Dommelsch. Waarom, vragen wij ons af, willen brouwers het bier zo graag thuis brengen?

Het antwoord blijkt heel eenvoudig, zoals blijkt na een telefoontje met de brandmanager Joost Mutsaers van bierbrouwer Dommelsch, onderdeel van het veel grotere Interbrew. “Binnen de biermarkt zijn studenten een belangrijke doelgroep”, zegt Mutsaers. “Studenten maken vaak een bewuste keuze voor een bepaald merk bier. De kans is erg groot dat ze later vaker kiezen voor het bier uit hun studententijd.” Juist. En om het de moderne student zo gemakkelijk mogelijk te maken om aan bier te komen, haalt Dommelsch alles uit de kast. Een telefoontje met het nummer van de studentenservice volstaat om de koelkast te vullen met pils, cola, spa, fanta en een aantal speciale bieren. Dommelsch heeft gekozen voor een andere aanpak dan Heineken. Bij de Studentenservice zijn de bierbezorgers in dienst van de brouwerij. Het drietal studenten dat de Bierkoerier runt, heeft een Vennootschap Onder Firma (VOF) opgericht. De VOF wordt gevormd door de studerende bestuursleden De Groot, Van Buren en De Wijs. Het drietal krijgt een percentage van het aantal rondgebrachte biertjes.

Het is overigens niet voor het eerst dat Dommelsch zich helemaal op de studenten gooit.

In ’98 probeerde de brouwer uit Dommelen (bij Valkenswaard) het nog met een bierdoppen-spaaractie. Tot grote verbijstering van Dommelsch sloeg studerend Nederland massaal aan het sparen voor windjacks en fietsen. De grootse spaarder was een Tilburgs studentenhuis dat bijna 50.000 doppen verzamelde. Het Eindhovense studentenhuis Alcibiades eindigde met een kleine 31.000 doppen op de derde plaats. “Dat was een eenmalige actie”, zegt brandmanager Mutsaers. “Nu hebben we gekozen voor een meer structurele aanpak.” De Bierkoerier van Dommelsch rijdt vooralsnog alleen in Eindhoven. “Onze brouwerij in Dommelen ligt onder de rook van Eindhoven. Dit is een belangrijk gebied voor ons.”

En klopt het?

Blijft natuurlijk de vraag of het inderdaad zo is dat bierdrinkende studenten later, als ze groot zijn, uit nostalgie of andere overwegingen naar het bier uit betere tijden blijven grijpen. Een kleine enquete onder drie bierminnende Cursorredacteuren wees anders uit. Hoewel de redacteuren vroeger allemaal Grolsch dronken, blijken ze nu in twee gevallen liever Amstel en in één geval “eigenlijk alles behalve Grolsch” te drinken.

Untitled Document De landelijke dagbladen meldden afgelopen week dat er een schrijnend te kort is aan docenten en professoren op de universiteiten, alsmede dat het in de nabije toekomst nog minder zullen worden. Dit bericht zal waarschijnlijk in de halve academische wereld met schouderophalen worden gelezen. Het is immers oud nieuws. Al jaren zijn er weinig mensen aangetrokken en de gemiddelde leeftijd van het personeel is vergelijkbaar met de leeftijd van grootouders van de eerste de beste eerstejaars.

De afgestudeerden zouden niet meer geïnteresseerd zijn in een baan op de universiteit. Dat mag ook niet verwonderlijk zijn. In een tijd dat voorlichtingsdagen beter bezocht worden door de ouders dan de aankomende studenten, kan men niet verwachten dat studenten echt geïnteresseerd zijn in de universiteit. De keuze om te gaan studeren, wordt immers niet meer door hen zelf gemaakt. Daarmee zijn we dus terug aan het begin van deze eeuw, alleen met wat meer mensen.

Het beste kunnen we de universiteit daarom omvormen tot dat wat voor haar primair noodzakelijk is. Een beroepsopleiding die opleidt tot professor.

Untitled Document Hieronder staat de laatste Harm. Niet alleen de laatste van het seizoen, maar echt de allerlaatste. Vanaf augustus start er een nieuwe strip, met een nieuwe tekenaar.

Redactie Cursor














Website Cursor