/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 0 nummer 9

jaargang 43, 2 november 2000


Onderzoek

Untitled Document

Promovendus in de sappen
Sapfabriek/Gertjan Harberink
Foto/Bram Saeys
Promovendus Jeroen Fey loopt sinds enkele jaren nooit meer gedachtenloos langs een schap met vruchtensappen in de supermarkt. Hij kijkt hoe de sappen in het rek staan, hoe ze gepresenteerd worden en is bijzonder kien op nieuwe productintroducties. Het is de beroepsdeformatie van een promovendus in de sappen. Fey volgde de ontwerpersopleiding Computional Mechanics bij het Stan Ackermans Instituut en promoveert 7 november op een ontwerpmethode om een sapfabriek te ontwerpen en te optimaliseren.

Nederlanders drinken elk jaar meer vruchtensap. De Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) becijferde onlangs dat we met z'n allen gemiddeld 21,4 liter vruchtensap per jaar drinken. De afgelopen jaren is die hoeveelheid alleen maar toegenomen. Tien jaar geleden dronken we nog 18,5 liter per jaar. De grootste producent van vruchtensap in Nederland is Riedel, onderdeel van Friesland Coberco Dairy Foods. Hoeveel liter sap er jaarlijks door de fabriek in Ede stroomt is bedrijfsgeheim. Promovendus Jeroen Fey, 'Industrial Engineer' bij Riedel, houdt het op enkele honderden miljoenen, maar treedt liever niet in details. Een substantieel deel van Riedels omzet wordt bepaald door de twee klassiekers onder de vruchtensappen: Goudappeltje en Appelsientje.

Riedel wil, ondanks de heftige concurrentie op de markt, nog elk jaar blijven groeien. Het is dus zaak een optimaal functionerende productiefaciliteit te hebben waar al die liters vocht probleemloos gemaakt kunnen worden. En dat is nog een heel karwei.
Het leven van een vruchtensapje begint meestal niet in Nederland maar in landen met een aangenaam klimaat zoals Brazilië, waar de vruchten geteeld worden. De concentraten, de aroma's en de vezels voor de vele liters Appelsientje, Goudappeltje en tal van andere A-merken worden na het plukken van de vruchten in de landen van herkomst van elkaar gescheiden en naar Nederland vervoerd. In Ede worden deze drie elementen weer in de juiste verhoudingen gemengd en 'op natuurlijke sterkte gebracht' met oerhollands Veluws bronwater. Vervolgens worden de sappen gepasteuriseerd en verpakt voor transport naar de winkel. Het laatste deel van dit traject, het mengen, vullen, pasteuriseren en verpakken is het gedeelte waar Fey zich in verdiept heeft.

Efficiënter
Vroeger was de sappenmarkt klein. Het aantal sappen in het supermarktschap bleef overzichtelijk. "Het was vroeger een eenvoudige fabriek met een productlijn voor vijf sappen", zegt Fey. "Langzamerhand evolueerde de fabriek. Steeds werden er stukjes aan de fabriek geplakt om het pakket uit te kunnen breiden. Alles liep door elkaar heen. Per week werd gepland welke producten in welke hoeveelheden gemaakt zouden worden. Op een lijn werden veel verschillende producten gemaakt. Het werd tijd om eens te kijken naar de fabriek. Doen we het wel op de goede manier? Kan het beter, slimmer en efficiënter?"
Om daar achter te komen, moest Fey het bedrijf eerst van binnenuit leren kennen. Vier dagen per week treinde hij op en neer naar Ede. Eén dag per week was hij op de universiteit. "Ik heb dat eerste jaar vooral geleerd hoe de bereidingsafdeling functioneerde en hoe alles in elkaar zat. Als gevolg van dat werk leerde ik het product vanzelf waarderen. Vruchtensap is een prachtig product waar veel meer achterzit dan je denkt als je de pakken in het rek van de winkel ziet staan."

Het is dringen op de sap-schappen van supermarktketens. De monopoliepositie van appel- tomaten- en sinaasappelsap is verdwenen. Nieuwe producten zijn er in overvloed. Denk maar aan de nieuwste zuiveldranken die melkproducten met een sapsmaakje combineren. Of wat te denken van functional drinks: sappen die niet alleen lekker smaken, maar die ook een vitaminestoot geven. Een trend zijn de licht doordrinkbare sappen: combinaties van frisdranken en vruchtensap.
Het assortiment wordt niet alleen breder, maar ook nog beter van kwaliteit. Zo is de kwaliteit van Appelsientje nu beter dan pakweg tien jaar geleden. Fey: "Je moet de sappen voortdurend blijven verbeteren. Tegenwoordig is de kwaliteit van de huismerken van de grote supermarkten sterk verbeterd. Je kunt het je niet veroorloven om stil te blijven staan, anders kiest de klant voor een ander merk. Aan kwaliteit moet je dus blijven werken, dat is voor ons essentieel." Behalve kwalitatief hoogstaand moet een sapfabriek ook flexibel zijn. "We moeten blijven innoveren. Nieuwe sappen introduceren, nieuwe combinaties bedenken. Het is van belang om zo snel mogelijk een nieuw product in productie te kunnen nemen om de tijd tussen het idee en de introductie zo kort mogelijk te houden."

Pijnpunt
Met die gegevens ging Fey aan de slag. Belangrijkste pijnpunt: de fabriek was een complex geheel van productielijnen die kriskras door elkaar liepen. Hoe de verschillende productielijnen bezet werden en welke tanks en machines aan elkaar gekoppeld werden, verschilde van week tot week. Een situatie die in de loop der jaren kon ontstaan, omdat binnen het snelgroeiende bedrijf zelden op een meer abstract niveau naar de productielijnen kon worden gekeken.
Om het productieproces zo efficiënt mogelijk te maken, knipte Fey het productassortiment in zes verschillende stukken. Elk stuk krijgt zijn eigen productielijn waar achtereenvolgens gemengd, gevuld, gepasteuriseerd en verpakt wordt. De mensen die aan een productielijn werken, zijn van het begin tot het eind verantwoordelijk voor 'hun', product. Voorheen bediende één operator de menginstallaties en een andere loste de vrachtwagens. Nu is een operator bezig met de volledige bereiding van een productgroep, de machines voor die productgroep staan zo dicht mogelijk bij elkaar: een aanpak die groepentechnologie wordt genoemd.

Die opvatting leidde bij een aantal Riedel-collega's tot opgetrokken wenkbrauwen. Fey zou capaciteit laten liggen. "Dat is niet onwaar", zegt Fey. "De Appelsientje-lijn is bij wijze van spreken altijd bezet. Maar er zijn ook lijnen die nooit volledig bezet zijn. Daar laat je dus capaciteit liggen." Fey becijferde echter dat dit in de kosten niets uitmaakt. Wat blijkt: apparaten die voor verschillende productlijnen gebruikt worden hebben tal van aanpassingen nodig. Een apparaat dat voor vijf verschillende producten ingezet wordt, heeft bijvoorbeeld verschillende kleppen nodig om hem op andere machines aan te kunnen sluiten. "Eén zo'n klep kost bij benadering vijftienduizend gulden. En dan hebben we het nog niet eens over alle pijpen en pompen die er vervolgens nodig zijn om de producten overal naar toe te transporteren. Het systeem is niet alleen duur en omslachtig, het is ook nog eens bijzonder foutgevoelig. Mijn oplossing verdient zichzelf terug."
Verder bracht Fey nauwgezet in kaart hoe duur het hele productieproces is. Voor elke stap in het productieproces berekende hij de kosten. "Het filteren van appelsap blijkt een dure aangelegenheid", zegt Fey. "Als je dat weet kun je vervolgens gaan nadenken over manieren om dat slimmer en goedkoper te doen."

CoolBest
Riedel is inmiddels begonnen met het implementeren van de ideeën en concepten die Fey in zijn proefontwerp vastlegde. Vorige week werd de eerste productielijn van de eerste productgroep in werking gesteld. Tegelijkertijd vervangt de fabriek haar verouderde besturingssysteem door een nieuwere variant. Tegen 2002 moet de hele omzetting van de oude naar de nieuwe situatie voltooid zijn. Spannende tijden, beaamt Fey.
Over de totale besparing die zijn methode oplevert, blijft Fey liever wat vaag, want ook dat zijn bedrijfsbelangen. Het totale project verdient zich echter heel snel terug. De efficiëntere indeling van de fabriek heeft ook gevolgen voor het personeel. Al het werk kan straks door zeventig procent van het huidige aantal werknemers gedaan worden.

Blijft de vraag of Fey al dat sap nog niet vreselijk beu is. Zelf zegt hij van niet. Tussen de middag drinkt hij meestal één van de luxere CoolBest sappen . Het zijn die vruchtensappen waarvan Fey vindt dat ze het echte, versgeperste sap het beste benaderen. "Nog vijf jaar", voorspelt Fey, "en we maken sappen die smaken alsof ze versgeperst zijn." /.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor