/Voorpagina /Mensen /Nieuws /Opinie /Cultuur /Studentenleven /Achtergrond /English page /Onderzoek /Reportage /Bestuur /Ruis /Ranzigt /Colofon |
/Faculteits Berichten /Vacatures /Mensa /Oude cursors /pdf formaat /TUE |
jaargang 43, 16 november 2000 Cultuur |
"Het is een festival en 't regent: da's
Virus"
Twaalf foto's zijn te zien, die samen hèt verhaal van
Virus moeten vertellen. "We hadden wel meer foto's, maar
hebben het aantal dat wordt getoond, beperkt tot twaalf. Bij documentaire
fotografie is meer foto's niet beter. Als je er meer toevoegt,
moeten ze de serie versterken en dat is moeilijk voor elkaar te
krijgen. Deze twaalf vertellen het verhaal", vindt De Jongh. | ||
De culturele top vijf van Gerrit Kroesen
Op twee staat het grote orgel van de Saint Eustache-kerk te Parijs. In het midden van de tachtiger jaren besloot de gemeente Parijs om de opdracht voor de bouw van een nieuw orgel voor deze kerk te gunnen aan de gebroeders Van den Heuvel te Dordrecht. Het orgel moest de klankkleur krijgen van de Franse orgelromantiek: de 'school' van de legen-darische Franse orgelbouwer Cavaillé-Coll uit het eind van de 19de eeuw. Na jaren bouwen was het grootste mechanisch bespeelbare orgel ter wereld klaar. Ter vergelijking: het in-strument is driemaal groter dan het TU/e-orgel in het Auditorium. Als men in de kerk staat en het orgel wordt bespeeld, dan is het of de poorten van de hemel opengaan. Een dergelijke combinatie van klankschoonheid, subtiliteit, agressieve klankkracht en dynamisch bereik is nergens te vinden. De 'zwarte' schilderijen van Francisco Goya y Lucientes (1746-1828), kortweg Goya, in het Museo del Prado te Madrid geef ik een derde plaats. Speciaal het schilderij 'Saturno devorando a su hijo', dat uitbeeldt hoe Saturnus één van zijn kinderen opeet fascineerde me. Niemand die de ruimte betreedt waarin deze schilderijenserie hangt blijft onberoerd. Onvoorstelbaar, hoe iemand die verder alleen brave schilderijen van landschappen en Het schilderij van Goya, 'Saturno devorando a su hijo', waarop de god Saturnus zijn eigen kinderen opeet. Edellieden maakte zoals al zijn tijdgenoten in deze serie tot in de zwarte diepten van zijn ziel heeft kunnen grijpen en heeft vorm gegeven aan gevoelens als wanhoop, doodsangst, woede en depressiviteit. De vierde plaats is voor de stedenbouwkunde van de stad Parijs. Vooral de durf waarmee de grote bouwwerken zijn neergezet, vaak door een president die een eigen stempel op de stad wilde drukken, dwingt respect af. In vrijwel alle gevallen heeft de aanvankelijke controverse plaats gemaakt voor bewondering. Voorbeelden: Eiffeltoren, Centre Pompidou, Louvre met Piramide, Très Grande Bibliothèque, La Défense, Forum des Halles, Sacre Coeur, de Grandes Boulevards van Baron Haussmann. Met De naam van de Roos van Umberto Eco besluit ik mijn culturele top vijf. Tijdens een reis naar de DDR was dit boek mijn steun en toeverlaat in rustige momenten. Het boek is een combinatie van een spannende avonturenroman en een hecht doorwrocht literair werk, vol verwijzingen naar de (kerk)geschiedenis van de tijd van de inquisitie. Dit is één van de weinige boeken die bij mij ontwenningsverschijnselen opwekte nadat ik het uit had./. | ||
/Urban Affairs /Ethiek, techniek en vrede /Verhalen- /FotoMonument 2000 /Kaas en wijn | ||
[an error occurred while processing this directive] | ||
[an error occurred while processing this directive] |