Untitled Document
Op wie te stemmen?
Alles op een rijtje
Verkiezigen/Brigit Span
Foto:/Bram Saeys
Wie gaan de studenten komend jaar vertegenwoordigen in de
U-raad? Dat moet na 14 december, de dag van de verkiezingen, duidelijk
worden. Waar staan de twee partijen, de Progressieve Fractie en
Groep Eén, voor? Zijn er verschillen en welke zijn dat
dan? Voor de zwevende kiezer zet Cursor de standpunten uiteen.
Wie de moeite neemt de verkiezingsprogramma's van PF en Groep
Eén te bekijken, krijgt al snel het idee dat deze twee
studentenfracties veel in dezelfde vijver vissen. De één
bedenkt iets, de ander gaat er in mee. Als je kijkt naar wat beide
partijen zeggen de afgelopen U-raadperiode te hebben bereikt,
gaat het veelal over dezelfde onderwerpen. Arbo-wetgeving, informatievoorziening,
bestuursbeurzen, Ontwerpgericht Onderwijs (OGO); beide partijen
hebben zich daarmee bezig gehouden. Maar wat gaan ze het komend
jaar precies doen? Wat zijn de standpunten en plannen van Groep
Eén en de Progressieve Fractie? Hieronder wordt per onderwerp
de mening van de twee partijen gegeven. Eerst de onderwerpen die
beide partijen in hun programma hebben opgenomen, daarna specifieke
punten van beide fracties.
Werkplekken studenten
Op dit punt zijn Groep Eén en de PF het met elkaar eens:
studenten mogen geen gezondheidproblemen krijgen door het meubilair
dat ze gebruiken als ze bijvoorbeeld achter de computer zitten,
of in projectgroepen werken. De PF vindt dat de werkplekken individueel
aangepast moeten kunnen worden en dat ruimtes van verenigingen
ook goed meubilair moeten krijgen. Daarnaast vindt de PF dat er
een goede informatievoorziening moet komen over wat studenten
zelf kunnen doen om bijvoorbeeld RSI-klachten te voorkomen. PF
gaat aan de slag met een notitie over dit onderwerp.
Groep Eén vindt dat de werkplekken voor notebooks aan de
eisen voor computergebruik moeten voldoen en willen het inloggen
met het notebook op plaatsen die daar niet voor bedoeld zijn,
ontmoedigen. Voorts wil deze partij dat er op de TU/e een contactpersoon
wordt aangesteld voor studenten met lichamelijke klachten. Ze
gaan pleiten voor een betere voorlichting in het vaste studieprogramma
over klachten die kunnen ontstaan door een foute houding bij notebookgebruik.
Informatievoorziening
Er is veel informatie te krijgen op de TU/e voor studenten, maar
waar te zoeken? De informatiestromen staan vaak los van elkaar
en studenten moeten zelf uitzoeken waar ze de roosterwijzigingen,
mededelingen over veranderingen van vakken en andere informatie
kunnen vinden. Beide partijen pleiten daarom voor overzicht in
deze. Beide partijen gaan in kaart brengen hoe alles in elkaar
zit om goede oplossingen te geven. Groep Eén vindt dat
per informatiesoort een medium moet worden gekozen. PF denkt aan
het leveren van informatie naar persoonlijke keuze via webpagina's
en e-mail.
Internationalisering en BaMa
Stagelopen in het buitenland staat hoog in het vaandel van het
College van Bestuur van de TU/e. Beide partijen onderschrijven
het belang hiervan, maar benadrukken dat de kwaliteit van de stage
hierbij gewaarborgd moet worden. Ook mag de overgang van de Bachelorfase
naar de Masterfase geen studievertraging opleveren voor de studenten.
De PF gaat een enquête houden over de buitenlandse studie-activiteiten
van studenten en wil aansturen op een goede evaluatie per faculteit
en meer nadruk leggen op begeleiding van studenten en docenten.
Groep Eén gaat inventariseren waar eventuele belemmeringen
liggen voor studenten om naar het buitenland te gaan.
Masterplan
Ruimtegebrek dreigt nu al op te treden in delen van het nog uit
te voeren Masterplan. Beide partijen houden daar de vinger aan
de pols. En er wordt gekeken naar wat de studentenorganisaties
nodig hebben aan ruimte. PF vindt dat commerciële partijen
voorrang krijgen bij huisvesting boven de primaire doelstellingen
van de TU/e. Groep Eén gaat peilen onder studenten wat
hun bevindingen zijn met het Masterplan en of er rekening wordt
gehouden met de OGO-opzet en het ruimtegebrek.
Notebooks
De notebooks die de eerstejaars kunnen kopen tegen een gereduceerd
tarief bepalen voor een groot deel het beeld van de TU/e. Maar
wat doe je in het onderwijs met de laptops? De PF vindt dat de
notebooks moeten worden ingezet ter ondersteuning en vernieuwing
van het onderwijs. Het moet een toegevoegde waarde hebben. Laptops
in het onderwijs mogen niet ten koste gaan van de kwaliteit van
het onderwijs. Zo is PF tegen de afschaffing van het papieren
dictaat, wanneer de elektronische versies de papieren niet kunnen
vervangen zonder dat het onderwijs er niet onder lijdt.
Groep Eén pleit voor meer bewustwording van gedragsvormen
onder studenten bij gebruik van e-mail. Ze wil een document opstellen
over de 'gedragscode computergebruik' die in juridische taal is
geschreven. Ook wil de partij pijnpunten en ergernissen van notebookgebruik
in kaart brengen.
Bestuursbeurzen
Het huidige stelsel van bestuursbeurzen aan de TU/e voor studenten
die naast hun studie actief willen zijn in het studentenleven
moet worden herzien. Daar zijn beide partijen het over eens. Maar
hoe, is nog een punt van discussie. Het nieuwe reglement moet
volgens de PF studenten stimuleren om te gaan besturen en tegelijkertijd
actief te blijven studeren. Het moet een makkelijk uitvoerbaar
reglement zijn dat de student van te voren zekerheid geeft over
het geld dat hij/zij krijgt voor het bestuurswerk. Het plan van
Groep Eén om studenten te belonen voor het niet halen van
studiepunten, is voor PF niet acceptabel. Volgens de partij is
vanuit de studentenorganisatie ook veel kritiek gekomen op dit
plan. Eén ding staat voorop voor de PF en dat is dat er
een groot draagvlak is onder studenten voor een nieuwe regeling.
In het verkiezingsprogramma van Groep Eén wordt alleen
gezegd dat de partij een 'actieve bijdrage' gaat leveren in de
vorming van een flexibeler en rechtvaardiger bestuursbeurzenstelsel.
Verder wil deze partij een flexibilisering van het onderwijs bewerkstelligen.
Dat wil zeggen het verhogen van het aantal keuzevakken in het
curriculum, onderwijs via internet en het versoepelen van het
huidige studie-aanbod. Ook het te veel inzetten van OGO-projecten
wordt als weinig flexibel gezien.
Student en inspraak
Dit is een punt van Groep Eén. De partij vindt dat studenten
actiever moeten worden betrokken bij de studentenpolitiek op de
TU/e. Dit wil ze doen door middel van de Virtuele Bunker. Daar
worden billboards geplaatst met stellingen waar studenten op kunnen
reageren. Na een tijdje worden de uitkomsten hiervan op de billboards
geplaatst met de actie die Groep Eén daarop gaat ondernemen.
Maatschappelijke taak TU/e
De PF maakt zich zorgen over het feit dat de universiteit haar
prioriteiten steeds meer op basis van bedrijfseconomische principes
lijkt te stellen. Dit vindt de PF zorgwekkend, omdat zij vindt
dat de TU/e zich bewust moet zijn van haar maatschappelijke taak
en ook een ideële missie moet hebben. Dus geld inzetten voor
doelen die niet direct rendabel zijn, bijvoorbeeld activiteiten
op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Ook vindt de PF dat
de TU/e aan milieu en duurzaamheid moet doen op centraal gebied.
Goed milieubeleid is daar een belangrijk onderdeel van. In een
werkgroep is een aantal mogelijke invalshoeken gezocht voor het
onderwerp 'maatschappelijke verantwoordelijkheid TU/e'. Komend
jaar ligt het accent op ontwikkelingssamenwerking en milieubewustzijn.
Leren Denken
Wat ook hoog in het vaandel van de PF staat, is hun notitie 'Denk
ik te leren of leer ik te denken?'. Hierin wordt een onderwijsvisie
beschreven waarin het proces 'leren denken' centraal staat. Dit
slaat op het bachelorgedeelte van de universitaire opleiding.
De partij wil hiermee het blikveld van studenten vergroten, zodat
hij/zij een kritische kijk op de wereld om hem/haar heen ontwikkelt
en aandacht heeft voor actuele problemen in de samenleving. Na
de notitie is een eerste gespreksronde geweest met een aantal
onderwijsdirecteuren en medewerkers van het Onderwijs Service
Centrum. De werkgroep gaat deze visie verder uitwerken./.
|