/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 4

jaargang 43, 7 december 2000


Bestuur

Untitled Document

Op wie te stemmen?
Alles op een rijtje


Verkiezigen/Brigit Span
Foto:/Bram Saeys

Wie gaan de studenten komend jaar vertegenwoordigen in de U-raad? Dat moet na 14 december, de dag van de verkiezingen, duidelijk worden. Waar staan de twee partijen, de Progressieve Fractie en Groep Eén, voor? Zijn er verschillen en welke zijn dat dan? Voor de zwevende kiezer zet Cursor de standpunten uiteen.

Wie de moeite neemt de verkiezingsprogramma's van PF en Groep Eén te bekijken, krijgt al snel het idee dat deze twee studentenfracties veel in dezelfde vijver vissen. De één bedenkt iets, de ander gaat er in mee. Als je kijkt naar wat beide partijen zeggen de afgelopen U-raadperiode te hebben bereikt, gaat het veelal over dezelfde onderwerpen. Arbo-wetgeving, informatievoorziening, bestuursbeurzen, Ontwerpgericht Onderwijs (OGO); beide partijen hebben zich daarmee bezig gehouden. Maar wat gaan ze het komend jaar precies doen? Wat zijn de standpunten en plannen van Groep Eén en de Progressieve Fractie? Hieronder wordt per onderwerp de mening van de twee partijen gegeven. Eerst de onderwerpen die beide partijen in hun programma hebben opgenomen, daarna specifieke punten van beide fracties.

Werkplekken studenten
Op dit punt zijn Groep Eén en de PF het met elkaar eens: studenten mogen geen gezondheidproblemen krijgen door het meubilair dat ze gebruiken als ze bijvoorbeeld achter de computer zitten, of in projectgroepen werken. De PF vindt dat de werkplekken individueel aangepast moeten kunnen worden en dat ruimtes van verenigingen ook goed meubilair moeten krijgen. Daarnaast vindt de PF dat er een goede informatievoorziening moet komen over wat studenten zelf kunnen doen om bijvoorbeeld RSI-klachten te voorkomen. PF gaat aan de slag met een notitie over dit onderwerp.
Groep Eén vindt dat de werkplekken voor notebooks aan de eisen voor computergebruik moeten voldoen en willen het inloggen met het notebook op plaatsen die daar niet voor bedoeld zijn, ontmoedigen. Voorts wil deze partij dat er op de TU/e een contactpersoon wordt aangesteld voor studenten met lichamelijke klachten. Ze gaan pleiten voor een betere voorlichting in het vaste studieprogramma over klachten die kunnen ontstaan door een foute houding bij notebookgebruik.

Informatievoorziening
Er is veel informatie te krijgen op de TU/e voor studenten, maar waar te zoeken? De informatiestromen staan vaak los van elkaar en studenten moeten zelf uitzoeken waar ze de roosterwijzigingen, mededelingen over veranderingen van vakken en andere informatie kunnen vinden. Beide partijen pleiten daarom voor overzicht in deze. Beide partijen gaan in kaart brengen hoe alles in elkaar zit om goede oplossingen te geven. Groep Eén vindt dat per informatiesoort een medium moet worden gekozen. PF denkt aan het leveren van informatie naar persoonlijke keuze via webpagina's en e-mail.

Internationalisering en BaMa
Stagelopen in het buitenland staat hoog in het vaandel van het College van Bestuur van de TU/e. Beide partijen onderschrijven het belang hiervan, maar benadrukken dat de kwaliteit van de stage hierbij gewaarborgd moet worden. Ook mag de overgang van de Bachelorfase naar de Masterfase geen studievertraging opleveren voor de studenten. De PF gaat een enquête houden over de buitenlandse studie-activiteiten van studenten en wil aansturen op een goede evaluatie per faculteit en meer nadruk leggen op begeleiding van studenten en docenten. Groep Eén gaat inventariseren waar eventuele belemmeringen liggen voor studenten om naar het buitenland te gaan.

Masterplan
Ruimtegebrek dreigt nu al op te treden in delen van het nog uit te voeren Masterplan. Beide partijen houden daar de vinger aan de pols. En er wordt gekeken naar wat de studentenorganisaties nodig hebben aan ruimte. PF vindt dat commerciële partijen voorrang krijgen bij huisvesting boven de primaire doelstellingen van de TU/e. Groep Eén gaat peilen onder studenten wat hun bevindingen zijn met het Masterplan en of er rekening wordt gehouden met de OGO-opzet en het ruimtegebrek.

Notebooks
De notebooks die de eerstejaars kunnen kopen tegen een gereduceerd tarief bepalen voor een groot deel het beeld van de TU/e. Maar wat doe je in het onderwijs met de laptops? De PF vindt dat de notebooks moeten worden ingezet ter ondersteuning en vernieuwing van het onderwijs. Het moet een toegevoegde waarde hebben. Laptops in het onderwijs mogen niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs. Zo is PF tegen de afschaffing van het papieren dictaat, wanneer de elektronische versies de papieren niet kunnen vervangen zonder dat het onderwijs er niet onder lijdt.
Groep Eén pleit voor meer bewustwording van gedragsvormen onder studenten bij gebruik van e-mail. Ze wil een document opstellen over de 'gedragscode computergebruik' die in juridische taal is geschreven. Ook wil de partij pijnpunten en ergernissen van notebookgebruik in kaart brengen.

Bestuursbeurzen
Het huidige stelsel van bestuursbeurzen aan de TU/e voor studenten die naast hun studie actief willen zijn in het studentenleven moet worden herzien. Daar zijn beide partijen het over eens. Maar hoe, is nog een punt van discussie. Het nieuwe reglement moet volgens de PF studenten stimuleren om te gaan besturen en tegelijkertijd actief te blijven studeren. Het moet een makkelijk uitvoerbaar reglement zijn dat de student van te voren zekerheid geeft over het geld dat hij/zij krijgt voor het bestuurswerk. Het plan van Groep Eén om studenten te belonen voor het niet halen van studiepunten, is voor PF niet acceptabel. Volgens de partij is vanuit de studentenorganisatie ook veel kritiek gekomen op dit plan. Eén ding staat voorop voor de PF en dat is dat er een groot draagvlak is onder studenten voor een nieuwe regeling.
In het verkiezingsprogramma van Groep Eén wordt alleen gezegd dat de partij een 'actieve bijdrage' gaat leveren in de vorming van een flexibeler en rechtvaardiger bestuursbeurzenstelsel. Verder wil deze partij een flexibilisering van het onderwijs bewerkstelligen. Dat wil zeggen het verhogen van het aantal keuzevakken in het curriculum, onderwijs via internet en het versoepelen van het huidige studie-aanbod. Ook het te veel inzetten van OGO-projecten wordt als weinig flexibel gezien.

Student en inspraak
Dit is een punt van Groep Eén. De partij vindt dat studenten actiever moeten worden betrokken bij de studentenpolitiek op de TU/e. Dit wil ze doen door middel van de Virtuele Bunker. Daar worden billboards geplaatst met stellingen waar studenten op kunnen reageren. Na een tijdje worden de uitkomsten hiervan op de billboards geplaatst met de actie die Groep Eén daarop gaat ondernemen.

Maatschappelijke taak TU/e
De PF maakt zich zorgen over het feit dat de universiteit haar prioriteiten steeds meer op basis van bedrijfseconomische principes lijkt te stellen. Dit vindt de PF zorgwekkend, omdat zij vindt dat de TU/e zich bewust moet zijn van haar maatschappelijke taak en ook een ideële missie moet hebben. Dus geld inzetten voor doelen die niet direct rendabel zijn, bijvoorbeeld activiteiten op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Ook vindt de PF dat de TU/e aan milieu en duurzaamheid moet doen op centraal gebied. Goed milieubeleid is daar een belangrijk onderdeel van. In een werkgroep is een aantal mogelijke invalshoeken gezocht voor het onderwerp 'maatschappelijke verantwoordelijkheid TU/e'. Komend jaar ligt het accent op ontwikkelingssamenwerking en milieubewustzijn.

Leren Denken
Wat ook hoog in het vaandel van de PF staat, is hun notitie 'Denk ik te leren of leer ik te denken?'. Hierin wordt een onderwijsvisie beschreven waarin het proces 'leren denken' centraal staat. Dit slaat op het bachelorgedeelte van de universitaire opleiding. De partij wil hiermee het blikveld van studenten vergroten, zodat hij/zij een kritische kijk op de wereld om hem/haar heen ontwikkelt en aandacht heeft voor actuele problemen in de samenleving. Na de notitie is een eerste gespreksronde geweest met een aantal onderwijsdirecteuren en medewerkers van het Onderwijs Service Centrum. De werkgroep gaat deze visie verder uitwerken./.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor