/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 6

jaargang 43, 21 december 2000


Bestuur

Untitled Document

"Wie niet voortdurend knokt,
krijgt het niet"
Drie U-raadsleden over de voortgang van satisfactiepeiling onder het personeel

Personeel en satisfactie/Gerard Verhoogt
Foto's/Bram Saeys

"In twee jaar tijd de satisfactie van het personeel tien tot twintig procent verbeteren is een hele opgave. Waarom komt er dan geen projectteam of task force om de satisfactie van het personeel te verbeteren? Daar kunnen medewerkers hun ervaringen kwijt of vragen stellen, nu is het hele proces tamelijk onzichtbaar. En als het lukt, hou dan een groot feest", meent dr. Jimme Keizer, U-raadslid voor P-UR. Hij praat over de voortgang van de satisfactiepeiling onder het personeel. In het voorjaar van 1999 werd die peiling gehouden, in oktober van dit jaar gaf het College van Bestuur een overzicht van de stand van zaken. Cursor praatte hierover met Keizer, ing. Jan Meijer, U-raadslid voor Groep Eén en met Corine Fabrie, U-raadslid voor de PF.

Volgens Keizer (Technologie Management) ging het in het onderzoek om drie zaken: de hoge werkdruk, de communicatie over het beleid van het CvB en een gebrekkig loopbaanperspectief.
Fabrie: "Het viel me op dat de medewerkers van het WP met een tijdelijke aanstelling bijna overal positiever scoren dan WP'ers met een vaste aanstelling. OBP -medewerkers scoren op bijna alle punten positiever dan het totale WP, behalve op de categorie psychologisch contact en aspecten van persoonlijke groei en ontwikkeling, externe gerichtheid en werkdruk."
Keizer: "Medewerkers hebben iets van 'Men besluit van alles en dat wordt ons vervolgens meegedeeld. Ze kunnen te weinig of niet meedenken of meepraten en zich met het beleid vereenzelvigen."
De satisfactiepeiling was voor het CvB uitgangspunt om maatregelen te nemen en acties te initiëren ten aanzien van de werkdruk en loopbaanmogelijkheden, zowel TU/e-breed als bij eenheden en faculteiten. Om tegemoet te komen aan de communicatiebehoeften werden er bulletins uitgegeven en nieuwe overlegsituaties ingesteld. Het aantal functioneringsgesprekken nam toe en daarin kwamen de resultaten terug, evenals bij het overleg met de bonden. Daarin kwamen zaken als loopbaanplanning en employability specifiek aan bod.
Fabrie: "Iedereen op de TU/e weet dat goed informeren moeilijk is, maar het creëren van een draagvlak is bij deze zaken essentieel. Informatie, bijvoorbeeld een nieuwsbrief, moet eenduidig, relevant en duidelijk zijn, maar ook op de persoon of afdeling toegesneden. Zo heeft de PF bijvoorbeeld naar aanleiding van de AVA-operatie aan het CvB gevraagd waarom er geen directe communicatie met de werkvloer was, in plaats van via via. Tot nu toe ging het te veel van het ene hoofd naar de andere en dan naar ... Het is de vraag wat er van een boodschap overblijft na zoveel schakels en interpretaties. Het CvB heeft toegezegd om de richtlijnen mee te nemen, die verwoord zijn in een notitie van de PF."
Meijer (medewerker van TM) is vooral gelukkig met de enquête zelf: "Het belangrijkste is dàt er een satisfactieonderzoek gehouden werd, dat was voor het eerst. Volgens mij was er voordien geen personeelsbeleid. Je werd ingeschaald en iedereen kreeg automatisch opslag, ook degene die het niet verdiende. Daar zakt een organisatie van in. Nu wordt daar gelukkig iets aan gedaan. Sinds een jaar of twee hebben we hier functioneringsgesprekken waarin gemeenschappelijke doelstellingen ter sprake komen en ieders rol daarin. Aan de andere kant, de TU/e moet een internationale universiteit worden met allure. Dat is prima, maar het moet wel van twee kanten komen. Medewerkers moeten duidelijkheid hebben en weten welke mogelijkheid ze op de TU/e hebben."

Aantrekkelijk
Keizer reageert wat sceptischer: "Wat ik om me heen zie en hoor is: wie niet voortdurend knokt, krijgt het niet. De leiding of P&O kijkt niet of iemand aan een nieuwe stap toe is, men wacht tot iemand gaat klagen. Maar mensen werken niet alleen voor geld, opslag is niet de belangrijkste drijfveer om op de TU/e te gaan werken. Je moet er als organisatie goed over nadenken hoe je een baan aantrekkelijk maakt en hoe die aantrekkelijk blijft."
Keizer vindt het nieuwe beleid vooral neerkomen op een verbetering van procedures en meetmethoden, geëffectueerd in de functioneringsgesprekken.
Keizer: "De gedachte is: 'Als die goed lopen komen klachten en behoeften van medewerkers wel boven'. Daarmee wek je verwachtingen, want de P&O-functionaris rapporteert alle verslagen naar 'boven'. Dan moet 'boven' wel maatregelen nemen in de arbeidsvoorwaarden en niet alleen persoonlijke prestaties beoordelen. Je zou ook teamprestaties moeten meten, want een organisatie moet zuinig zijn op een goed teamverband. En worden de resultaten van de functioneringsgesprekken intern gepubliceerd? Ik heb ze niet gezien. Dat is de verantwoordelijkheid van het faculteitsmanagement. Dat moet handelen, maar leunt te veel op bestaande procedures, men ontwikkelt zelf geen creatief human resource management beleid."
Ook Meijer refereert aan het management: "Men moet geen 'streken' uithalen op de werkvloer. Als een ander met de prestaties van een ondergeschikte gaat pronken en daar wordt niets tegen ondernomen, dan wòrd je wel wantrouwig. Op dat niveau moet er eveneens iets veranderen. Gelukkig hebben we nu een toetsing met het service level agreement. Dat is prima, als er tenminste beleid naast staat ,want het moet van twee kanten komen."

Sigaar
Een ander heet hangijzer is de hoge werkdruk. Ziet Fabrie vooruitgang?
Fabrie: "Eerlijk gezegd kan ik dat niet inschatten, dat zal blijken bij de tweede peiling. Al denk ik wel dat die mede beïnvloed wordt door de AVA-operatie. Gedurende die tijd is niemand extra aangenomen, dus ik vermoed niet dat de werkdruk minder wordt, het aantal taken is immers niet afgenomen."
Die indruk heeft Keizer ook: "Kijk naar het wegwerken van het stuwmeer aan vakantiedagen, die zit vooral bij medewerkers uit het onderwijs en onderzoek. Dat reservoir moeten ze in vijf jaar afbouwen. Maar hun taken zijn niet minder geworden, performance indicatoren niet aangepast. Mogen medewerkers nu minder college geven? Of een artikel minder schrijven? Niet dat ik weet, dus mensen zullen wèèr vakantiedagen overhouden."
Als één van de oorzaken voor de vele resterende vakantiedagen noemt Keizer het arbeidsvoorwaardenbeleid dat het ministerie enkele jaren geleden voerde. Geld daarvoor had het ministerie niet, wel vakantiedagen. Keizer: "Die extra vakantiedagen blijken nu dus een sigaar uit eigen doos. Zie ook de ATV, die is ingevoerd om meer banen te scheppen. Maar extra personeel is met die regeling nauwelijks aangenomen. Dus medewerkers moesten meer doen in minder of in dezelfde tijd. Hoe, dat moesten ze zelf maar oplossen."
Keizer erkent wel dat medewerkers er zelf mede debet aan zijn: "Men vindt het niet erg om over te werken of in het weekend door te gaan. Maar volgens mij moet je dat juist koesteren. Het verwijt van te veel vakantiedagen is geen erkenning van hun motivatie, terwijl die erkenning absoluut belangrijk is."

Wandelgangen
Zowel Keizer als Meijer zijn tevreden over de verbeterde communicatie.
Meijer: "Nu word je gehoord en er wordt iets mee gedaan. Je kunt je nu laten gelden. Of het TU/e breed verbeterd is weet ik niet, positief vind ik dàt er iets aan gebeurt."
Bij TM zijn een aantal bijeenkomsten op faculteitsniveau geweest over onderwijs en onderzoek, waar alle ontwikkelingen zijn doorgenomen en dat ervoer Keizer als zeer positief. Het viel de nieuwe decaan echter wèl op dat er veel in de wandelgangen wordt gecommuniceerd.
Keizer: "Maar wandelgangen vullen de leegte op die het officiële verhaal achterlaat. Als je twee keer merkt dat je informatie niet of te laat krijgt, steek je je voelhorens uit in de wandelgangen. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat alles in twee jaar optimaal is. Iedereen moet wel kunnen zien dat we op de goede weg zijn." /.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor