/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 6

jaargang 43, 21 december 2000


Cultuur

Untitled Document

Eefje Wentelteefje Roadshow naar TU/e
Eefje Wentelteefje, de achtjarige heldin uit de gelijknamige strip, doet op 11 januari de TU/e aan met haar eigen roadshow. De 'Multimediale Eefje Wentelteefje Roadshow' is niet onder één noemer te vangen. Het is hardcore poppenkast met videoclips, animatie, housemuziek en een lichtshow waarin Eefje Wentelteefje centraal staat.

Striptekenaar Jeroen de Leijer heeft inmiddels een zekere cultstatus bereikt onder het Nederlandse stripminnende publiek. De Leijer verwierf enige bekendheid door de oprichting van de Bond tegen Humor en zijn lidmaatschap van het stripgezelschap 'De Bedenkelijk Kijkende Grondeekhoorn'. Daarnaast is De Leijer vooral de geestelijk vader van Eefje Wentelteefje, een achtjarig naïef meisje dat spannende en absurde avonturen beleeft in de grote mensenwereld die vergeven is van junks, ongure types en mafkezen. Eefje
reageert naturel en onbevangen op de grote absurde mensenwereld. Als een verlopen junk aan Eefje vraagt of er misschien een dealer in de buurt zit, brengt ze hem met alle plezier naar de autoverkoper om de hoek.

Poppenkast
Eefje bestaat sinds 1988. Behalve in de krant verschenen er diverse albums met het meisje in de hoofdrol. Ook is ze te bewonderen op internet en heeft ze een eigen cd met housemuziek. Sinds enkele jaren leeft Eefje ook succesvol in de poppenkast. Samen met zijn kompaan Frans van der Meer vormt Jeroen de Leijer Poppentheater de Boeroeboedoer. Frans van der Meer is weer een van de drijvende krachten achter de Tilburgse monsterhit '(Dès 'n) Schôôn Woage' waarin de luisteraar de Tilburgse autoverkoper Fred van Boesschoten een 'waoge' hoort verkopen.

Veel gevraagd
Het tweetal noemt zichzelf 'Puppeteers from Hell'. Met hun combinatie van traditioneel poppentheater en beeld, geluid, animatie en een lichtshow heeft Boeroeboedoer een heel eigen vorm van poppenkast geïntroduceerd. Hun eigentijdse aanpak heeft de poppenkast uit het verdomhoekje gehaald en heeft van de Eefje Wentelteefje Roadshow een veelgevraagde act gemaakt. Het verhaal van de Eefje Wentelteefje Roadshow is snel verteld. Eefje besluit mee te doen aan een talentenjacht waar zij het onder meer op moet nemen tegen 'Penny de Wafel'. Zij moet hiervoor te voet naar Tilburg en komt onderweg allerlei ongure types tegen. Dit summiere verhaallijntje geeft de twee hardcore-poppenkasters genoeg stof om van de twintig minuten durende voorstelling een achtbaantrip door Eefje Wentelteefjeland te maken.
Voor De Leijer is de vertaling van de strip Eefje naar een poppenkastversie een logische stap geweest. In het Leuvense studentenblad Veto zegt De Leijer: "Die verschillende media houden zo'n figuurtje in leven. Het biedt je telkens een andere invalshoek met nieuwe mogelijkheden. Poppenkast spelen is meer een performance, of een revue. Je moet het publiek voortdurend iets te bieden hebben."

Wie met eigen ogen wil zien wat De Leijer en Van der Meer voor hun publiek in petto hebben, kan donderdag 11 januari om 20.30 uur terecht in het Voorhof van de TU/e./.

Untitled Document

Omhulsel

Als het Instituut voor Perceptie Onderzoek in 1967 tien jaar bestaat, ontstaat het idee om een kunstwerk te laten maken voor de hal van het toenmalige gebouw. "Ik dacht toen meteen aan Escher omdat zijn werk alles met perceptie te maken heeft", zegt de destijds aan het IPO-verbonden prof. Frank Leopold. "We lieten esthetiek prevaleren boven symboliek", herinnert oud IPO-onderdirecteur Ben Lopes de Cardoso zich.

Leopold was een fervent bewonderaar van de Nederlandse graficus M.C. Escher. Na het akkoord van de eerste IPO-directeur prof.dr. Jan Schouten toog Leopold, vergezeld van een architect, naar Baarn, de woonplaats van Escher. Leopold herrinnert zich Escher, die toen tegen de zeventig liep, als een bijzonder beminnelijk en eenvoudig man die ondanks zijn leeftijd nog druk met zijn kunst bezig was. "Hij had het vreselijk druk", zegt Leopold. De PTT wilde zijn werk 'Metamorphose II' aanbrengen boven de loketten van het nieuwe postkantoor van Den Haag. Het is een beroemd werk van Escher waarin het woord 'Metamorphose' van letters verandert in blokken, vogels, figuren, bijen, vlakken en uiteindelijk weer in het woord zelf. Voor de PTT moest Escher er nog een paar meter tekening bij bedenken. Voor een kunstwerk voor het Eindhovense IPO had hij daarom geen tijd. "Escher stelde voor om een bestaand werk te nemen een daar een gobelin, een wandkleed, van te laten maken. Ik heb samen met hem zijn etsen en houtsneden doorgenomen. 'Kijk maar', zei hij. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 'Omhulsel' omdat in dat werk een oog, een neus en een oor zichtbaar zijn. Dat zijn de elementen die van een mens een perceptief wezen maken."

Jetta
Het oorspronkelijke 'Omhulsel' maakte Escher in 1955. Het is een houtsnede en houtgravure in zwart, bruin, blauwgrijs en grijs. Het gezicht dat in de afbeelding zichtbaar is, is dat van zijn vrouw Jetta. Het is de periode waarin Escher ook experimenteert met inversie: gravures van driedimensionale ruimten en figuren die zowel hol als bol lijken te zijn. Escher maakt in totaal drie gravures die gemaakt zijn in de stijl van 'Omhulsel'. De eerste maakt hij in 1954 en is een voorstudie voor 'Omhulsel'. Na 'Omhulsel' maakt hij in 1956 de prent 'Band'. Het is een portret van zijn vrouw en hemzelf. Beide gezichten zijn net als bij 'Omhulsel' opgebouwd uit een lange, dunne schil.
Escher stelt voor om het wandkleed voor het IPO te laten weven in de handweverij van zijn vriend en plaatsgenoot Edmond de Cneudt. De Cneudt had al eerder ­ met veel succes - opdrachten uitgevoerd voor Escher. Een gobelin dat De Cneudt in 1950 maakte voor Escher is in bezit van het Gemeentemuseum Arnhem.
"Wat me gefrappeerd heeft, was de aandoenlijke bescheidenheid van Escher", zegt Leopold. "Aanvankelijk wilde hij niet eens geld hebben voor het gebruik van zijn werk." Escher overlijdt vijf jaar later op 73-jarige leeftijd./.

Untitled Document

/Kosheen
Kosheen scoorde met 'Hide U' Neerlands eerste drum'n bass top-veertig-hit. In de videoclip zie je een uitzinnige menigte uit het dak gaan op een gecombineerde live/dj-set van Darren Beale (beter bekend als Decoder) en Mark Morisson (alias Substance) terwijl zangeres Sian Evans hen vocaal aanvult. Kosheen zal vrijdag 22 december in de Effenaar eenzelfde spetterende club-show ten beste geven. Entree: 20 gulden.

/Circus
Hooggeëerd publiek! Het traditionele Eindhovense Kerstwintercircus wordt voor de dertigste keer op rij gehouden in de Stadsschouwburg. Van 25 tot en met 31 december moeten toneel en acteurs plaatsmaken voor de messenwerper, de hondenvoetbalwedstrijd en de act met het paard. Circusproducent Billy Arata heeft in samenwerking met de directie van de Stadsschouwburg een uitgekiend programma samengesteld. Prijzen variëren van 26 tot 36 gulden.

/Kersttentoonstelling
Jan Dostál is een Tsjechische kunstenaar die tijdens de Praagse Lente in 1968 naar Nederland reist. Als de Russen op 21 augustus zijn geboorteland binnenvallen, besluit Dostál in Nederland te blijven. Het religieuze werk van Dostál neemt een belangrijke plaats in in de kersttentoonstelling die museum Kempenland met het oog op kerstmis en de jaarwisseling opgezet heeft. De tentoonstelling loopt van 17 december tot en met 7 januari.

/Dansperformance
Zaterdag 23 december vinden in Plaza Futura twee dansvoorstellingen plaats. De eerste is 'The Skirt' van Sara Wookey. The Skirt is een voorstelling die rijk is aan humor, ironie en fantasie. Wookey onderzoekt in haar werk de scheidslijn tussen dans en performance. Het tweede deel van het dubbelprogramma wordt ingevuld door een korte dansvoorstelling die geselecteerd wordt uit het CaDance-festival dat gehouden wordt in Den Haag. De eerste voorstelling start om 20.30 uur.

/42nd Street in Eindhoven
Altijd Kim uit Goede Tijden Slechte Tijden in levende lijve willen zien? Die kans krijg je in de Stadsschouwburg Eindhoven. Er zijn namelijk extra voorstellingen ingekocht van de musical 42nd Street van 26 tot en met 30 juni 2001. Het lijkt nog ver weg, maar nu al reserveren is echt geen overbodige luxe. In deze musical speelt Angela Schijf (Kim uit GTST dus) Peggy, een danseres die meedoet aan een musical. Met natuurlijk de nodige problemen en een goede afloop. Maar ook met prachtige, ingenieus gemaakte decors. Reserveren kan via 040-2111122.

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor