Untitled Document
Belrondje
Telefoontikker verdwijnt uit
studentenhuis
KPN heeft besloten de 'tikkerpulse' uit de handel te nemen.
Per 1 januari 2002 is het voor studenten niet meer mogelijk om
het aantal tikken per gesprek te registreren. Wat nu te doen?
Telefoonrekeningen zijn een eeuwig struikelblok in studentenhuizen,
een ISDN-aansluiting kost veel geld en mobiel bellen nog meer.
Wouter Schilpzand
Eerstejaars Bouwkunde
Wij maken inderdaad gebruik van de telefoontikker en ik hoop dat
KPN tegen die tijd toch een oplossing voor het probleem heeft
gevonden. Ik geloof namelijk niet dat er al te veel betaalbare
alternatieven zijn. Wij wonen met acht mensen in huis en iedereen
heeft een compleet ander belgedrag, je kunt de rekening dus niet
zomaar delen. Ik vrees dat we binnen het huis dan maar massaal over moeten schakelen op de GSM. Voor
de kostenpost 'telefoneren' moet men dan maar een ruimer budget
beschikbaar houden.
Ton Scheepens
Initiator Picobell (producent van
telefoontikkers)
Ik zou het heel jammer vinden en niet alleen voor mij persoonlijk.
Het gaat studenten veel problemen opleveren want een betaalbaar
alternatief is er eigenlijk niet. Als de plannen doorgaan, betekent
dit voor mij het einde van mijn eenmansbedrijfje. Jammer, want
vooral het installeren van de 'tikker' in de studentenhuizen was
altijd zeer gezellig. Een financiële strop is het voor mij
persoonlijk niet. Ik zie het toch voornamelijk als hobby.
Rob Vermunt
Zesdejaars Wiskunde
Ik kan me voorstellen dat het voor veel studenten zeer vervelend
is, maar voor de bewoners van mijn studentenhuis gelukkig niet.
Sinds we hier wonen, drie jaar inmiddels, krijgen wij eenmaal
per twee maanden een gespecificeerde rekening thuis. In principe
werkt het hetzelfde, alleen in de plaats van het aantal tikken
noteer je nu het telefoonnummer. Een gespecificeerde rekening
kost waarschijnlijk wat meer, maar we zijn er prima over te spreken.
John Bossong
Verkorte opleiding Bouwkunde
Wij maken geen gebruik van een telefoontikker, of hoe je het ook
noemt. We zaten er wel over te denken om er een te nemen want
we hebben altijd problemen met de rekening. We bellen via Tele
2 en krijgen zodoende een gespecificeerde rekening. En nog altijd
blijven er iedere keer opnieuw kosten over van gesprekken die
niemand meent gevoerd te hebben. Als de 'tikker' niet verdwijnt,
dan zou ik er alsnog graag een willen aanschaffen.
Krijn-Joost Nunnikhoven
Vijfdejaars Technische Bedrijfskunde
Het is niet zo mooi. Maar dat hoor je waarschijnlijk van iedereen.
Je wordt nu, geloof ik, zo ongeveer gedwongen ISDN te gaan gebruiken.
Hoe wij het gaan oplossen, weet ik nog niet. Maar we hebben dan
ook ruim een jaar de tijd om een oplossing te bedenken.