/Voorpagina
/Mensen
/Nieuws
/Opinie
/Cultuur
/Studentenleven
/Achtergrond
/English page
/Onderzoek
/Reportage
/Bestuur
/Ruis
/Ranzigt
/Colofon
/Faculteits Berichten
/Vacatures
/Mensa
/Oude cursors
/pdf formaat
/TUE
/Zoeken:
/ Cursor nummer 1 nummer 2

Jaargang 44, 29 november 2001


Bestuur

Untitled Document

"De TU/e moet deskundigheid huisvesting in huis houden"
DH/Chantal Louwers
Foto/Maarten van Loosbroek
"Wij bouwen zelf niet meer", zegt Piet van Happen stellig. Het ad interim diensthoofd is heel duidelijk over de rol van de Dienst Huisvesting op de TU/e. "We zijn verantwoordelijk voor de continuïteit van de huisvesting. Daarvoor zijn technische expertise, kennis van het primaire proces en deskundigheid om te kunnen uitbesteden, essentieel. Voor een aantal medewerkers van de dienst was dit een ware cultuuromslag."

De Dienst Huisvesting bestaat op dit moment uit de vroegere Bouw Technische Dienst (BTD) en AMSO (Arbo en Milieu Service Organisatie). De BTD heeft begin jaren negentig al een reorganisatie doorgemaakt. Het aantal medewerkers is toen van honderd teruggebracht naar vijftig. Dit was een gevolg van de afstoting van de eigen werkplaatsen en de engineering van projecten. "Met AVA wordt het laatste deel van onze operationele werkzaamheden afgestoten. De laatste paar medewerkers die zich daar nog mee bezig houden, gaan de komende jaren met pensioen", zegt Van Happen.
Piet van Happen tekent een piramide. Onderin staat 'operationeel', in het midden 'tactisch' en in de punt 'strategisch'. "We willen ons steeds meer op de strategische en tactische aspecten van huisvesting richten en het operationele gedeelte in zijn geheel afstoten. Dat wil zeggen dat we meer sturing gaan geven aan onderhoud op lange en middellange termijn. Dit betekent overigens niet dat we niet meer verantwoordelijk zijn voor het dagelijkse onderhoud en storingen aan de gebouwen en installaties op de campus. Met behulp van een gebouwbeheersysteem worden installaties en faculteitslaboratoria 24 uur per dag bediend en bewaakt. Ook alle signaleringen van beveiliging, bewaking en toegangscontroles lopen via dit systeem." Op het TU/e-terrein zijn enkele huisaannemers gevestigd waar direct de storingen en kleine werkzaamheden worden ondergebracht. "Zij zijn zelf verantwoordelijk voor wat ze bij klanten uitvoeren. Daarvoor stellen we prestatiecontracten op."
Voor operationele werkzaamheden biedt de Dienst Huisvesting deskundigheid. Dat is iets wat de TU/e volgens Van Happen altijd in huis moet houden. "Vanwege de kennis die we hebben over de technische infrastructuur en technisch hoogwaardige gebouwen op de campus is het onmogelijk om alles op het gebied van huisvesting over te leveren aan de markt. Ook houd je op deze manier een stukje onafhankelijkheid en sturing over de uitgaven op huisvestingsgebied."

Terugdringen
'De bouw op zich is een kunst, maar ook het op lange termijn betaalbaar houden hiervan' is een van Van Happens stokpaardjes. "De vaste kosten vormen het grootste deel van de exploitatiekosten", legt Bert Verheijen uit. Hij is stafmedewerker contracten en exploitatiekosten. "Daarom is het belangrijk de levensduur van een gebouw of installatiedeel zo lang mogelijk op te rekken zodat de kosten per jaar verminderen. Soms is het echter beter een gebouw af te breken. De rode draad in het Masterplan Huisvesting is het aantal vierkante meters bewoond vloeroppervlak terugdringen. Als je een gebouw afbreekt, heb je nog één keer de kosten van het afbreken, maar daarna niks meer. Als je een gebouw behoudt, blijft het altijd onderhoudskosten genereren. Het uit de exploitatie nemen van een gebouw bespaart de TU/e dus veel geld. Dit gebeurt alleen als het voor de universiteit echt niet meer bruikbaar is. Dit is de reden om T-laag en het Faciliteitengebouw te slopen."
Het opheffen van verborgen leegstand binnen de TU/e-gebouwen kan ook behoorlijk wat vierkante meters opleveren. "Hierbij valt te denken aan gezamenlijk gebruik van laboratoria en werkplekken waar dat mogelijk is, waarbij we rekening moeten houden met functionaliteit en ARBO richtlijnen."

Cultuuromslag
De omschakeling van operationele werkzaamheden naar meer strategische en tactische is voor veel medewerkers een cultuuromslag. Voor een aantal medewerkers geldt dat zij in de loop der jaren heel ander werk is gaan doen. "Voor sommige mensen is dit misschien spannend geweest, maar het brengt ook een heleboel nieuwe uitdagingen en mogelijkheden met zich mee. Een voorbeeld hiervan is dat medewerkers een deel van hun werkzaamheden hebben uitbesteed aan derden." Om mensen aan de veranderingen te laten wennen, is de dienst al een tijd bezig met trainingen. Verheijen heeft er alle vertrouwen in dat dit veranderingsproces positief zal uitpakken. "Het zal echter enkele jaren duren voordat de organisatie hierop ingespeeld is."
De cultuuromslag heeft gedeeltelijk te maken met het omgaan met klanten. "Het communiceren met je klanten en je dienstverlenend opstellen is een proces. Als dienst leveren wij een bijdrage aan het primaire proces door gepaste huisvesting te bieden. Door de huidige situatie binnen de TU/e met nieuwe gere-noveerde gebouwen en nog in oude staat verkerende gebouwen is er een groot verschil van belevingswaarde bij bewoners. Hier komen veel vragen en opmerkingen over binnen. Die proberen wij uit te leggen, maar de bewoners hebben hier niet altijd begrip voor."
Van Happen is druk bezig verantwoordelijkheden in de richting van de medewerkers te delegeren. "De veranderingen binnen Huisvesting eisen soms van de medewerkers dat ze opleidingen volgen en getraind worden. Daar zijn we dan ook mee bezig. Het is goed dat medewerkers zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheden en op de hoogte zijn van werkzaamheden van collega's. Ik denk dat de trainingen van medewerkers en de invulling van openstaande vacatures hieraan bij kunnen dragen. Dienst Huisvesting moet als een team functioneren, werkzaamheden moeten van elkaar overgenomen kunnen worden."

Onduidelijkheid
Piet van Happen is diensthoofd ad interim. "De doelstelling vanuit AVA was één dienst vormen voor alle zaken die met huisvesting te maken hebben. Alleen het tijdstip waarop dat zou gebeuren, is uitgesteld. Daarom is er bijvoorbeeld een diensthoofd ad interim benoemd. Dat heeft vooral te maken met de lopende zaken binnen het Masterplan Huisvesting. Die wilde het College van Bestuur niet verstoren door één dienst te vormen." Van Happen en Verheijen zijn niet blij met de onduidelijkheid die er nog heerst omtrent huisvesting. Ze vinden dat een verdere stap in de ontwikkeling van de organisatie noodzakelijk is. "Ik heb er begrip voor dat het nemen van een beslissing hierover destijds is uitgesteld. Om de organisatie verder te kunnen ontwikkelen, bijvoorbeeld door het aannemen en inpassen van nieuwe medewerkers, dient er duidelijkheid te komen", aldus Van Happen.
In een reactie laat dr.ir. Henk de Wilt, voorzitter van het College van Bestuur, weten: "Ik laat mezelf momenteel informeren door externe deskundigen om erachter te komen wat de juiste manier van bestuurlijke verankering is van functies als vastgoedonderhoud, -beleid en exploitatie en beheer, ook wat betreft de financiële aspecten. Daar wachten we even op voordat we een beslissing nemen. Hier denk ik voor het einde van het jaar wel een goed inzicht in te hebben."/.

Facts & Figures
De Dienst Huisvesting (DH) is ontstaan door de Bouw Technische Dienst (BTD) en AMSO (Arbo en Milieu Service Organisatie) samen te voegen. Op dit moment werken 43 mensen bij de Dienst Huisvesting, verdeeld over 42,2 formatieplaatsen. In het kader van AVA moeten elf mensen de dienst verlaten, dit heeft alles te maken met het afstoten van de operationele taken. Eind dit jaar gaan drie medewerkers met pensioen, de andere acht gaan in de komende twee jaar. In totaal mag Huisvesting volgens AVA-afspraken uit 38 fte bestaan. Er moeten dus nog enkele vacatures opgevuld worden.
De dienst bevindt zich op de zevende verdieping van het gebouw E-hoog. Ook de afdeling SPH (Strategisch Programma Huisvesting) is daar gevestigd, deze valt echter onder de Dienst Algemene Zaken.
De helpdesk huisvesting is te bereiken via nummer 2650 of e-mail:
storingsdienst@btd.tue.nl.

De financiële middelen van de TU/e zijn, onder andere door een nu al jarenlang teruglopende eerste geldstroom, beperkt aan het worden. Wil de universiteit nieuwe activiteiten starten, dan zal het geld moeten worden onttrokken aan andere activiteiten. Onder andere daarom startte de TU/e vorig jaar een reorganisatie. Deze 'Added Value Analysis' lijkt zijn roerigste tijd inmiddels achter de rug te hebben. De nieuwe diensten zijn in relatieve stilte aan de slag gegaan om de uitgangspunten van de zo roerig begonnen reorganisatie uit te voeren. Eind juni presenteerden de diensten aan de faculteiten hun meerjarenplannen. De tijd is daarom aangebroken om kennis te maken met deze nieuwe diensten. Cursor zal vanaf nu in een reeks verhalen elke week het licht laten schijnen op een nieuwe dienst. Centraal staat daarbij de vraag op welke wijze de diensten de uitgangspunten van AVA denken te gaan verwezenlijken.
[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]













Website Cursor