TU/e-fiets voor studenten

ID zoekt nieuw paradigma

La Fura dels Baus
TU/e-fiets voor uitwonende eerstejaars
6 september 2007 - Het plan voor een TU/e-fiets voor studenten, in april dit jaar door BMT-studente en universiteitsraadslid Karen-Ann Voorbraak gelanceerd, is nu al realiteit. Eerstejaars studenten die in Eindhoven komen wonen, kunnen voor 140 euro een Batavus met TU/e-logo kopen die een winkelwaarde heeft van een kleine 600 euro. Voorbraak kreeg afgelopen maandag de eerste TU/e-fiets uitgereikt bij de opening van het academisch jaar.
Karen-Ann Voorbraak met de TU/e-fiets. Foto: Bart van Overbeeke

Alle eerstejaars studenten die in Eindhoven wonen, krijgen deze maand een brief van de universiteit met nadere informatie over de fiets en de aanmelding. Er is gekozen voor een eenvoudig, solide en goed tegen diefstal beschermd type fiets, dat een studententijd goed moet kunnen doorstaan. Zo heeft de fiets bijvoorbeeld geen knijpremmen of versnellingen, maar wel een degelijk slot.
Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen hoopt dat in oktober of november de eerste serie fietsen geleverd kan worden. Vanaf volgend jaar gaat het aanmeldingsformulier voor de fiets overigens gewoon mee met de inschrijvingspapieren.
De TU/e en de gemeente Eindhoven zijn de sponsors van de fiets. Zij leggen elk 140 euro bij per fiets, tot een maximum van voorlopig 50.000 euro beiden. Dat is goed voor dik 350 fietsen. Mochten er meer eerstejaars studenten zijn die de TU/e-fiets willen aanschaffen, dan betalen ze er toch slechts 140 euro voor, garandeert Roumen. In dat geval zal hij opnieuw op zoek gaan naar financiering. Het fietsenplan gaat in ieder geval drie jaar lopen, heeft het College van Bestuur besloten. De gemeente heeft zich vooralsnog voor een jaar gecommitteerd.
Het CvB wil met het fietsplan studenten stimuleren om in Eindhoven te komen wonen en deel te nemen aan de universiteitsgemeenschap en het studentenleven. Ook moet de witte fiets, die duidelijk als TU/e-fiets herkenbaar is, de zichtbaarheid van studenten in Eindhoven vergroten.
Als de fiets aanslaat, sluit Roumen niet uit dat er ook een soortgelijk fietsenplan komt voor meerderejaars studenten of werknemers. Hij maakt daarbij wel de aantekening dat de prijs van de fiets voor die groepen hoger zal zijn./.