TU/e-fiets voor studenten

ID zoekt nieuw paradigma

La Fura dels Baus
Meer studenten voor TU/e
6 september 2007 - De bacheloropleidingen van de TU/e trekken dit jaar meer eerstejaars dan vorig jaar. Ten opzichte van dezelfde peildatum vorig jaar stond de teller afgelopen vrijdag op plus 10 procent. Zelfs in vergelijking met de eindtelling van vorig jaar, gemaakt op 1 december, zijn er nu al meer eerstejaars ingeschreven: 1.385 tegen 1.331 december vorig jaar.

Vooral Industrial Design (ID), Technische Wiskunde en Technische Bedrijfskunde scoren goed. Bij ID hebben al 128 nieuwe eerstejaars zich aangemeld, waar er vorig jaar december 95 eerstejaars waren. Wiskunde heeft 32 nieuwe studenten, tegen 19 vorig jaar. Technische Bedrijfskunde had bij de eindtelling van vorig collegejaar 187 eerstejaars, nu staat de teller al op 210.
Tegenvallers zijn er ook: Technische Informatica staat op 69 inschrijvingen, tegen 83 op dezelfde datum vorig jaar, Biomedische Technologie 90 tegen 114 vorig jaar.
Technische Bedrijfskunde voor de Gezondheidszorg heeft 17 inschrijvers. Dat is 5 meer dan vorig jaar, toen de opleiding van start ging, maar een stuk minder dan de 24 waar adjunct-opleidingsdirecteur dr. Harrie van Tuijl op hoopte. De nieuwe bachelorvariant zou binnen enkele jaren jaarlijks 60 eerstejaars moeten binnenhalen.
Het lijkt erop dat bijna alle Nederlandse universiteiten dit jaar meer eerstejaars studenten hebben dan vorig jaar. Voor alle universiteiten samen telt de Informatie Beheer Groep (IBG) momenteel 8 procent meer inschrijvers dan vorig jaar. Wageningen staat met plus 33 procent bovenaan; Tilburg is met min 1 procent de enige daler. Hoe het kan dat het wetenschappelijk onderwijs meer studenten trekt, is onduidelijk, zegt de IBG. Uit CBS-cijfers blijkt dat er dit jaar niet meer 18-jarigen zijn dan vorig jaar./.

Lees meer over de TU/e-faculteit Industrial Design.