TU/e-fiets voor studenten

ID zoekt nieuw paradigma

La Fura dels Baus
‘Canon-kanon’ doet Blauwe Zaal vollopen
6 september 2007 - Zonder bètawetenschappen geen technische vooruitgang. Maar waarom zijn de exacte wetenschappen in Nederland schijnbaar dan zo weinig populair? En wat zijn eigenlijk de belangrijkste doorbraken en begrippen in de natuurwetenschappen? Daar probeert de bètacanon, die elke zaterdag in de Volkskrant verschijnt, antwoord op te geven. Gisteren, woensdag 5 september, stond de voorzitter van de canon-commissie, prof.dr. Robbert Dijkgraaf, bij Studium Generale voor een volle Blauwe Zaal.

Er zijn weinig Nederlandse wetenschappers die zo boeiend over hun vak kunnen vertellen als Robbert Dijkgraaf, hoogleraar wis- en natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is dan ook een veel gevraagd spreker op universiteiten en in tv-programma’s. Gisteren ging hij bij de lunchlezing van SG in op de achtergronden van de Nederlandse bètacanon. Hierin komen de vijftig begrippen, uitvindingen of wetenschappers te staan ‘waar eigenlijk iedere Nederlander iets van zou moeten weten’.
Het Nederlandse volk kon vorig jaar zijn suggesties doorgeven aan de commissie - met daarin ook TU/e-hoogleraar techniekgeschiedenis dr.ir. Harry Lintsen. “Maar vervolgens hebben we op uiterst ondemocratische wijze een lijstje gemaakt”, vertelde Dijkgraaf met een glimlach. En daar blijken dan onvermijdelijke onderwerpen in te staan als ‘Darwin’, ‘fotosynthese’ en ‘DNA’. Maar ook verrassingen als ‘de wc’ en ‘seks’. Dijkgraaf ging bij SG vooral in op de achtergronden van de canon, het publiek daarbij trakterend op vele heerlijke anekdotes./.

Komende zaterdag verschijnt nummer 36 van de bètacanon in de krant en op de website http://extra.volkskrant.nl/betacanon/. De artikelen zijn door iedereen aan te passen in een Wikipedia-achtige structuur.