Favorite places

Meijer in top-100

Tappers-opdracht Thor
Boek over beter benutten bedrijventerreinen
15 november 2007 - Leegstaande bedrijfsgebouwen zijn veel mensen een doorn in het oog. Op andere plaatsen lijken nieuwe bedrijventerreinen als paddenstoelen uit de grond te schieten, maar met bestaande industrieterreinen wordt weinig gedaan. TU/e-hoogleraar Wim Schaefer heeft het boekje ‘Richtingen in gebiedsontwikkeling’ samengesteld met verschillende ideeën over hoe het beter kan. Studenten schreven eraan mee.

De herontwikkeling van bedrijventerreinen stagneert, volgens prof.dr.ir. Wim Schaefer van de leerstoel Construction Management & Urban Development van de TU/e-faculteit Bouwkunde. “Nieuwe industrieën vinden heel moeilijk een geschikte locatie. Er zijn wel bestaande terreinen beschikbaar, maar die zijn vaak niet geschikt voor nieuwe bedrijven. Vraag en aanbod matchen niet.” In Noord-Brabant is dit probleem relatief groot en de provincie heeft het dan ook een hoge prioriteit gegeven.
Over de problematiek stelde Schaefer samen met de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) een boekje samen. Daarin komen verschillende buitenlandse voorbeelden langs van andere manieren om bedrijventerreinen in te richten. De rode draad is daarbij dat grote bedrijventerreinen in het buitenland vaak worden behandeld als particuliere ondernemingen, gerund door één groot bedrijf. In Nederland zijn de kavels op zo’n terrein voor een groot deel versnipperd, waardoor het heel lastig is om nieuwe dingen te ontwikkelen.
Bijzonder aan het boekje is dat ook studenten eraan meeschreven. Het hoofdstuk over gebiedsontwikkeling in Dubai werd geschreven door Tim van Helmond en Bas van Montfort. Voor hun afstuderen zaten zij een aantal maanden in deze explosief groeiende stad in het Midden-Oosten. “Inhoudelijk is het werk van afstudeerders vaak prima geschikt voor een boek als dit”, aldus Schaefer. “De studenten wisten van tevoren dat hun werk onder hun eigen naam in dit boek terecht zou komen. Dat werkte heel stimulerend en dit zullen we dan ook vaker doen.”/.

Het boek ‘Richtingen in gebiedsontwikkeling’ is te bestellen via www.bom.nl.