Favorite places

Meijer in top-100

Tappers-opdracht Thor
TU/e tuimelt naar beneden in Times top-200
15 november 2007 - Volgens het Britse dagblad The Times horen elf Nederlandse universiteiten bij de tweehonderd beste ter wereld. Vier staan er in de top-100, één meer dan vorig jaar. De TU/e was vorig jaar nog de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit op plaats 67, maar tuimelde dit jaar naar positie 130. Harvard University voert de ranglijst aan.

Er hebben flinke verschuivingen plaatsgevonden in de lijst. Het opmerkelijkst is de vrije val van de TU/e, vorig jaar nog de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit op plaats 67. In de nieuwe ranking eindigt ze op positie 130. Ze wisselt stuivertje met de TU Delft, die vorig jaar terugzakte naar de 86ste plaats, maar nu naar 63 stijgt.
In het top-100-landenklassement is Nederland van de derde plaats verdrongen door Australië en Canada. Het deelt nu de vijfde plaats met Japan. De Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben respectievelijk 36 en 19 universiteiten in de top-100. Stijf bovenaan staat, zoals gebruikelijk, de Amerikaanse Harvard University. Cambridge, Oxford en Yale University delen de tweede plaats.
De lijst is het resultaat van een wereldwijde enquête onder 5.100 wetenschappers. Zij moesten voor hun vakgebied de beste 30 universiteiten noemen. Verder keek The Times naar de oordelen van bijna 1.500 werkgevers over afgestudeerden, staf-studentratio’s aan de faculteiten, de hoeveelheid buitenlandse studenten en het aantal befaamde onderzoekers.

De hier en daar forse verschuivingen in de lijst hebben deels te maken met het feit dat de onderzoekers de criteria hebben aangescherpt. Zo is de database waaruit de citatiescores komen uitgebreid en verfijnd, wat in het voordeel is van de minder bekende universiteiten. Bovendien kunnen de ondervraagde wetenschappers hun eigen instelling niet langer als beste betitelen. (HOP)/.

Nederlandse universiteiten in Times top-200

Instelling