Favorite places

Meijer in top-100

Tappers-opdracht Thor
Symposium als kickstart voor vernieuwde noodhuisvesting Rode Kruis
15 november 2007 - Honderdduizenden mensen belanden jaarlijks in noodkampen, door oorlog of andere rampen. In een standaardtent, waar ze vaak jaren in wonen. Kan dat niet beter? Om die vraag te beantwoorden, brengen het Rode Kruis en de TU/e zo’n tachtig organisaties bijeen op het symposium Innovative Sheltering, van woensdag 21 tot en met vrijdag 23 november op de TU/e-campus.
Een noodkamp in Kerbala, India

Het Rode Kruis heeft twee problemen rond noodhuisvesting, vertelt ir. Arno Pronk van de faculteit Bouwkunde. In extreme noodgevallen is er niet genoeg voorraad en zijn de tenten niet snel genoeg te produceren. Daarnaast sluiten de ‘westerse’ tenten niet aan bij de lokale situatie, bijvoorbeeld het klimaat, dat heel erg uiteen kan lopen, en de lokale materialen en technieken. Mensen wonen na een ramp vaak jaren in een tent, die feitelijk na een jaar versleten is. Het zou beter zijn als er bouwsystemen zijn waarmee de slachtoffers zelf hun noodhuisvesting kunnen uitbouwen tot een onderdak waarin ze langer kunnen wonen.
Het doel van het symposium is dat er zich uiteindelijk consortia van bedrijven en instellingen vormen die hier betere oplossingen voor uitwerken. Dat heeft een dikke commerciële rand, want wie met een goede oplossing komt, kan in potentie honderdduizenden stuks leveren aan het Rode Kruis.
Om zover te komen, is er eerst op woensdag een algemeen symposium, dat voor iedereen toegankelijk is. Sprekers zijn onder anderen Graham Saunders, directeur Shelters van het Internationale Rode Kruis, en prof.dr.ir. Jos Lichtenberg, TU/e-hoogleraar productontwikkeling. Zijn leerstoelgroep doet onderzoek op dit gebied en tekent voor de organisatie van het symposium, samen met de TU/e-commissie Techniek voor Ontwikkelingsproblematiek, Studium Generale en het Nederlandse Rode Kruis.
Op dag twee presenteren de deelnemende organisaties hun oplossingen aan elkaar en aan het Rode Kruis, om uiteindelijk te komen tot verbeterde voorstellen en mogelijke samenwerkingen. Deze worden op dag drie met het Rode Kruis besproken en toegelicht.
Op woensdag 21 november zullen studenten met ‘klassieke’ noodtenten van het Rode Kruis voor het Auditorium laten zien hoe je leeft in zo’n tent. Ze zullen er ook in overnachten./.

De entree voor het open programma, op woensdag 21 november in het Auditorium, bedraagt vijf euro.
Het programma is te zien op www.innovativeshelter.com. Aanmelden: studium.generale@tue.nl.