Favorite places

Meijer in top-100

Tappers-opdracht Thor
Een elektronenmicroscoop bedienen vanuit je hotelkamer
20 november 2007 - Deze Chinese studenten, in een collegezaal in Beijing, kijken live naar beelden van de Transmission Electron Microscoop (TEM) die staat opgesteld bij de Soft Matter Cryo-TEM Research Unit in TU/e-gebouw Helix. TU/e-docent dr. Joachim Loos gaf er gisteren, maandag 19 november, een gastcollege en gebruikte daarvoor de afstandsbediening van het miljoenenapparaat via internet. Met deze optie, die vorige maand geïnstalleerd werd, is de supermicroscoop overal ter wereld te bedienen. Zelfs in een Chinese hotelkamer. Want daar deed Loos afgelopen week de eerste proef met afstandsbediening. x4_s.jpg

Een kleine twintig Chinese masterstudenten en promovendi keken naar de beelden van een stukje polyethyleen in de Eindhovense microscoop, waarvan er wereldwijd slechts een paar zijn. Dat is een van de redenen waarom Loos de afstandsbediening gebruikte: nergens in China staat zo’n microscoop, maar op deze wijze kunnen Chinezen er toch een beetje van profiteren.
Het gastcollege vond plaats in het kielzog van het door Loos georganiseerde driedaagse symposium ‘Electron Microscopy of Polymer Systems’, dat vorige week plaatsvond in Beijing. De TU/e-docent heeft al zeventien jaar goede contacten in China; momenteel heeft hij bijvoorbeeld drie onderzoeksprojecten samen met Chinese collega’s.
Begin volgend jaar krijgt de afstandsbediening al een upgrade. Dan komt er een snelle internetverbinding, een zogeheten ‘light path’.

Kijk voor meer informatie op www.cryotem.nl.