Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Minder personeel en afstudeerrichtingen bij Bouwkunde
15 april 2010 - Het aantal afstudeerrichtingen bij Bouwkunde gaat terug van tien naar zeven. Het personeelsbestand wordt -volgens het faculteitsbestuur zoveel mogelijk via natuurlijk verloop- ongeveer twintig procent ingekrompen. Met deze maatregelen wil de faculteit haar financiën weer op orde krijgen, zo staat te lezen in het ‘Ontwikkelingsplan voor 2014’.

Het ontwikkelingsplan benadrukt dat de faculteit Bouwkunde niet voorziet in een beroepsopleiding, maar in een opleiding tot academisch geschoolde bouwkundigen. Die worden vanaf 2014 opgeleid door 17,8 fte hoogleraren (nu 19,4) en een wetenschappelijke staf van 53,9 fte (nu 68,6). Het ondersteunend personeel binnen het bureau van de faculteit en het opleidingsinstituut krimpt evenredig (van 36,4 naar 29,8 fte)

De faculteit verwacht de bezuiniging te bereiken door het niet invullen van bestaande vacatures, natuurlijk verloop vanwege bijvoorbeeld pensioneringen en het vinden van financiering voor leerstoelen in met name de derde geldstroom. Het aantal eerste-geldstroompromovendi blijft gelijk: vijftien stuks (op een totaal van tachtig).

Ook het curriculum van Bouwkunde moet efficiënter worden. De faculteit gaat het aantal afstudeerrichtingen daarom terugbrengen van tien naar zeven. Op dit moment heeft een aantal tracks een te lage instroom; het streven is om jaarlijks minimaal twintig afstudeerders per afstudeerrichting te hebben. De track Bouwfysica wordt samengevoegd met Building Services tot een nieuwe opleiding Building Physics & Services. Ontwerpsystemen zal verdwijnen als zelfstandige track. Uitvoeringstechniek en Productontwikkeling gaan samen verder als Building Production Technology. Architectuur krijgt een deel van Bouwtechniek onder haar hoede en de afstudeerrichting Vastgoed blijft bestaan.

Puntiger
Volgens decaan prof.ir. Jan Westra is het ontwikkelingsplan zowel door het College van Bestuur als binnen de eigen faculteit ‘goed en rustig’ ontvangen. De faculteit wordt volgens hem ‘compacter maar puntiger’. Dat betekent dat de grenzen tussen units, afstudeertracks en onderzoeksgroepen soepeler worden, aldus Westra, “dat we flankerende groepen en richtingen nauwer willen laten samenwerken, de verbanden groter willen maken. Daarbinnen kan de student of onderzoeker nog altijd zijn positie zoeken, maar groepen zullen niet meer zo nadrukkelijk op zichzelf staan als nu”.

De decaan benadrukt dat er voor studenten die al een bepaald pad zijn ingeslagen of voor ogen hadden, niks verandert; zij kunnen gewoon afstuderen in de gekozen richting. “Waarschijnlijk zitten er vanaf september 2012 wel al wat nieuwigheden in het onderwijsprogramma. Met dit plan zetten we in op 2014 en daar wandelen we vanaf nu naartoe.” (NS/MvdV)/.

Lees meer over de toekomstplannen van Bouwkunde in Cursor 27