Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU Delft schrapt meer dan honderd arbeidsplaatsen

De TU Delft staat aan de vooravond van een enorme bezuinigingsoperatie. In drie jaar tijd moet 45 miljoen euro bespaard worden, wat leidt tot het schrappen van meer dan honderd arbeidsplaatsen. Begin juni worden de maatregelen bekend die in drie jaar tijd een besparing van 45 miljoen euro moeten opleveren. Een derde van dat bedrag is bedoeld om het huidige begrotingstekort weg te werken. De resterende dertig miljoen wil het Delftse CvB vrijmaken om ‘de toppositie van de TUD te bestendigen’, zo meldde universiteitsblad Delta vorige week. Collegevoorzitter drs. Dirk Jan van den Berg kan nog niet zeggen hoeveel gedwongen ontslagen daarbij zitten. Er wordt gesproken over ‘dikke tientallen’. Hij vindt de hele exercitie betreurenswaardig: “Temeer daar in Duitsland met vijf- tot zesduizend nieuwe arbeidsplaatsen wordt geïnvesteerd in universiteiten. Dat is de complete omvang van 3TU. Hier praten we veel over innovatie, maar het eindresultaat is een kleinere TU. Is dat nu de bedoeling?”(HK)