Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-krakers moeten uit Philipspand
15 april 2010 - TU/e-studenten zitten sinds Pasen in een leegstaand Philipspand aan de Boschdijk. Vanwege brandgevaar zouden de studenten de hoogbouw niet meer mogen betreden. Interim Vastgoedbeheer, dat het gebouw voor Philips in beheer zou hebben, bewaakt het pand. Philips beraadt zich op juridische stappen.
Foto: Bart van Overbeeke

Het bestuurlijk interventieteam van de gemeente Eindhoven heeft het pand dinsdag 13 april gecontroleerd op veiligheid voor de bewoners. Gebleken is dat de hoogbouw van het pand qua brandveiligheid een groot risico vormt. Noodverlichting, de brandmeldinstallatie en de brandweerlift werken niet en tevens is er geen bluswater en zijn de brandblussers niet gekeurd.

Kraker Tijs de Bruin, TU/e-student Technische Natuurkunde, vertelt in het Eindhovens Dagblad van 9 april dat het aanvankelijk de bedoeling was om mensen antikraak te laten wonen in het pand. De officier van justitie zou de kraakactie vooralsnog legaal hebben verklaard. Overleg tussen Philips en de krakers leverde vooralsnog niets op.

Op www.indymedia.nl verklaart ‘Rik’ dat ‘deze actie is opgezet door 23 studenten van de TU/e.’ Tijs de Bruin reageerde de afgelopen dagen niet op verzoeken van Cursor om met de redactie in contact te treden. (JvG)/.