Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Scheikundige Technologie haalt maximale score bij onderzoeksvisitatie
15 april 2010 - De onderzoeksprogramma’s van prof.dr. Bert Meijer (Macro-organic Chemistry) en prof.dr.ir. René Janssen (Molecular Materials and Nanosystems) hebben de maximale score gekregen van de evaluatiecommissie die het scheikundig onderzoek aan de 3TU in de periode 2001-2007 heeft beoordeeld. Over de beoordeling van het procestechnologisch onderzoek is onenigheid ontstaan.

De visitatiecommissie van Quality Assurance Netherlands Universities (QANU) bezocht de universiteiten in april 2009; het heeft dus meer dan een jaar geduurd voordat het eindrapport naar buiten kwam. Volgens prof.dr. Piet Lemstra, decaan van de faculteit Scheikundige Technologie, werd de vertraging onder meer veroorzaakt door het feit dat de TU Delft zich niet kon vinden in de beoordeling van het procestechnologisch onderzoek. “Men vond in Delft dat de commissie onvoldoende expertise had op het gebied van de procestechnologie.” De TU/e heeft zich niet in deze discussie gemengd, maar begreep de belangen van de TU Delft in dezen, aldus Lemstra.

Ook voor de TU/e waren de beoordelingen van de procestechnologie verdeeld: terwijl het onderzoeksprogramma van prof.dr.ir. Jaap Schouten uitstekend scoort, blijft de beoordeling van het onderzoek van procestechnologen prof.dr.ir. André de Haan en prof.dr.ir. Piet Kerkhof achter: zij scoren als enigen onder de 4 (‘zeer goed’). Lemstra zegt het achteraf te betreuren dat hij De Haan, die in 2006 vanuit Twente naar de TU/e overkwam, niet uit de wind heeft gehouden. Hij is kritisch over het evaluatiesysteem. “Het hele visitatiesysteem is persoonsgericht en de boze buitenwereld kijkt alleen maar naar de cijfertjes en leest vaak niet de toelichting. Verder geldt als stelregel dat hoe dichter je onderzoek bij de praktijk staat, hoe lager je scoort.” Met de komst van de groep rond prof.dr.ir. Hans Kuipers uit Twente wordt de TU/e volgens Lemstra overigens op het gebied van procestechnologie “de beste in Europa.”

Volgens de commissie bekleedt de faculteit Scheikundige Technologie internationaal een toppositie en ze is ook positief over de toponderzoeksschool voor katalyse, NRSC Catalysis. Van samenwerking tussen de drie TU’s merkt de commissie daarentegen weinig.

Pijnpunt
Grootste pijnpunt is de lage instroom van studenten, circa vijftig per jaar. Onderwijsdirecteur ir. Peter Janssens van ST heeft daarom honderdtwintig vwo-scholen benaderd, met als doel van elke school minstens één student te betrekken. Ook mikt de faculteit op de instroom van honderd, voornamelijk buitenlandse, masterstudenten in de nieuwe graduate school ‘Chemical Engineering’. (TJ)/.