Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Afscheid en eredoctoraat tijdens dies
15 april 2010 - Innovatie en Ondernemerschap is het thema van de 54ste dies die de TU/e op donderdag 22 april viert. Tijdens de zitting, met lezingen van onder anderen minister Maria van der Hoeven en scheidend TU/e-collegevoorzitter Amandus Lundqvist, wordt een eredoctoraat uitgereikt aan de Canadese professor Bill Buxton.
Archieffoto: Bart van Overbeeke

De ontwikkelingen op het gebied van innovatie en ondernemerschap, hun maatschappelijke relevantie en de rol van de TU/e daarin staan centraal tijdens de diesviering in de Eindhovense Paterskerk. Maria van der Hoeven (minister van Economische Zaken) houdt een voordracht getiteld ‘Samen op weg naar een innovatiever Nederland’, Harry Hendriks (directievoorzitter van Philips Electronics Benelux) bespreekt de wereld na de crisis en TU/e-collegevoorzitter Amandus Lundqvist praat over ondernemende wetenschap.

De universiteit neemt aan het eind van de diesplechtigheid afscheid van bestuursvoorzitter Lundqvist, die na acht jaar wordt opgevolgd door Arno Peels. Vanwege het aanzienlijke aantal genodigden hiervoor waren de in totaal circa zeshonderd plaatsen in de kerk overigens al gauw vergeven; aanmelden voor de dies is dan ook niet meer mogelijk. Wel kan de plechtigheid (vanaf 15.15 uur) live worden gevolgd via citytv.nl en is er na afloop, vanaf 16.30 uur, een receptie in het naastgelegen hotel Sofitel Cocagne. (MvdV)/.

ID eert eredoctor met symposium

Daags voor de dies van de TU/e houdt de faculteit Industrial Design (ID) een symposium ter ere van (aankomend) eredoctor Bill Buxton, hoofdonderzoeker bij Microsoft Research. De Canadees krijgt de onderscheiding vanwege zijn onderzoek naar de interactie tussen mens en computer.

Met vijf vrouwelijke sprekers is het symposium op woensdag 21 april met recht een ladies-evenement te noemen. Volgens Catherine van Belzen van ID was dit de wens van erepromotor Kees Overbeeke, hoogleraar intelligente producten en systeemontwerp, die succesvolle dames uit het vak daarmee nadrukkelijk voor het voetlicht wil brengen.

Gesche Joost (Deutsche Telekom Laboratories), Patrizia Marti (University of Siena), Anne Guenand (Université de Technologie de Compiègne), Abigail Sellen (Microsoft Research Cambridge) en Caroline Hummels (opleidingsdirecteur van ID) zijn de vrouwen die het middagsymposium grotendeels vullen met voordrachten. De hoofdpersoon van het symposium, Buxton, spreekt zelf vanaf 17.00 uur. Zijn lezing draagt de titel: ‘Technology as a cultural artifact? A question of design, criticism and responsibility’.

Het symposium, op woensdag 21 april vanaf 13.30 uur in de Blauwe Zaal van het Auditorium, is voor iedereen toegankelijk. Aanmelden kan via cbelzen@tue.nl.