Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

“Dertig dames is geen doen in je eentje.”

16 april 2010 - Een bijzondere training voor de speelsters van Dames 1 en 2 van de Eindhovense Studentenvoetbalvereniging Pusphaira, vond plaats op donderdag 15 april. Als gevolg van een ludieke weddenschap werd de training gegeven door niemand minder dan Erwin Koeman, momenteel bondscoach van Hongarije. x1_s.jpg
Erwin Koeman geeft uitleg aan de speelsters van Pusphaira. Foto: Bart van Overbeeke.

De weddenschap werd afgesloten na de wedstrijd Pusphaira Dames 1 tegen VV Acht Dames 1, eind vorig seizoen. De Pusphaira-speelsters liepen in de kantine van VV Acht Erwin Koeman, die daar zo nu en dan meespeelt met het eerste, tegen het lijf. Toen de dames hem vroegen of hij hen niet een keer wilde komen trainen, antwoordde hij dat hij dat zou doen als ze de volgende zondag met minimaal twintig speelsters weer bij Acht op bezoek kwamen.

"Ik had niet gedacht dat ze ook echt zouden komen,” aldus een lachende Koeman. “Maar tegen studentes moet je zoiets natuurlijk niet zeggen.” Meer dan twintig vrouwen zaten de volgende zondag weer in de kantine bij Acht, en Koeman hield zich aan zijn woord.

Koeman laat de dames tijdens zijn training vooral flink werken aan hun positiespel. Vaste trainer Raymond Starke, die vanaf de zijlijn ook wat aanwijzingen geeft, constateert dat ze toch wel iets fanatieker zijn dan normaal. Hij zou het niet erg vinden als Koeman vaker kwam, maar niet alleen vanwege de inzet. “Dertig dames is geen doen in je eentje.”

Eén van de speelsters van Dames 2 is de Hongaarse Fanni Daruny Sypaseuth, TU/e-studente Scheikundige Technologie. Ze gaat even apart met ‘haar’ bondscoach op de foto. “Het is heel bizar om hem te ontmoeten. De training was goed, ik vond het erg leuk.”

Een onderdeel van de training was op doel schieten. Dat kan van pas komen, want trainer Raymond Starke heeft Fanni beloofd dat ze als ze zondag scoort, het gesigneerde Hongaarse minishirtje krijgt dat Koeman voor de dames had meegenomen.(SK)