Braaf!

Han Konings
    In september 1986, toen de THE de TU/e werd, ging het blad TH Berichten verder onder de titel Cursor. In dit 55ste jubileumjaar gaat onder die naam dus ook Cursor als weekblad zijn vijfde lustrum vieren. Een zilveren jubileum, dat echter net rond die periode een wat doffe uitstraling gaatkrijgen. Want met ingang van het nieuwe collegejaar moet Cursor zijnvertrouwde weekfrequentie loslaten en lost de redactie op in een nieuwsdienst. Hoe het allemaal gaat uitpakken, is nog onzeker, maar we hadden ons een leuker presentje kunnen voorstellen bij ons 25-jarig bestaan.
    Redactie gaat op in nieuwsdienst
    Cursor niet langer wekelijks in de bakken
    24 februari 2011 - Het College van Bestuur beslist deze week of universiteitblad Cursor vanaf september nog eens in de twee weken of eens per maand mag verschijnen. De redactieleden worden met de voorlichters van het Communicatie Expertise Centrum (CEC) ondergebracht in een nieuwsdienst. Het CvB zegt de onafhankelijkheid van Cursor te waarborgen, zowel op papier als op de site. Hoogleraar Henk van Tilborg, voorzitter van de redactieraad, is gelukkig met die garantie, maar is wel bang dat de maatregelen de communicatie binnen de TU/e-gemeenschap zullen schaden.

De belangrijkste reden voor de maatregelen is de wens van het CvB om voor de voornemens uit het Strategisch Plan 2020 en de daaruit voortvloeiende acties, meer landelijke publiciteit te genereren. Om dat te bereiken, moet de redactiecapaciteit van Cursor nadrukkelijker daarop worden ingezet, vertelde collegelid Jo van Ham in gesprekken met redactieraadvoorzitter Henk van Tilborg en hoofdredacteur Han Konings.

De redactie van Cursor maakt deel uit van het CEC en heeft een omvang van 4,7 fte. Naast het vervaardigen van de weekkrant, de eigen internetsite en speciale introkranten, leveren de redacteuren ook bijdragen aan het kwartaalblad Matrix en aan de algemene internetsite van de TU/e. De redactieleden moeten nu nog nadrukkelijker gaan bijdragen aan de externe communicatiedoeleinden, wat moet leiden tot ‘versterking van de reputatie en een beter bereik van de stakeholders via de diverse -online en offline- media’. Dat laatste staat in de gespreksnotitie die maandag ten grondslag lag aan het overleg van het CvB met de redactieraadvoorzitter en de hoofdredacteur.

Volgens die notitie, die is opgesteld door CEC-hoofd Brigitte Rijshouwer, gaat het CEC ‘aan de slag met de ontwikkeling van een nieuwe mediamix: inclusief redactieformules en werkwijzen ten behoeve van concentratie/efficiency nieuws’. Kort gezegd komt dit neer op het inrichten van een nieuwsdienst, ‘gevormd door alle medewerkers die zich bezighouden met opsporen en verwerken van nieuws: journalisten en voorlichters’. Uitgangspunt is dat kort, dagelijks nieuws vooral wordt verspreid via online media en de website. Verdieping moet dan worden aangeboden in een tweewekelijks of maandelijks verschijnende Cursor. Naast de nieuwsdienst komen er redacties en/of redactiecommissies voor de diverse media.
    Een verschijningsfrequentie voor Cursor van eens per maand acht Van Tilborg, die altijd voorstander is geweest van het in stand houden van de weekfrequentie, ontoereikend. Van Tilborg: “Ik ben ervan overtuigd dat een online Cursor in vergelijking met de papieren versie veel minder bereik zal hebben. In de gesprekken met het CvB heb ik duidelijk gemaakt dat de TU/e-medewerkers en -studenten de beste ambassadeurs van de instelling zijn. Als die niet meer weten wat er aan de TU/e gebeurt, schiet het CvB zijn doelstellingen voorbij.” Volgens de redactieraadvoorzitter zijn de informatievoorziening over TU/e-zaken en discussies en analyses van relevante TU/e-aangelegenheden de hoofdredenen om Cursor te lezen. Ook Van Tilborg denkt dat het mogelijk moet zijn om nog meer rendement te halen uit de Cursor-kopij, maar hij benadrukt dat daar goede afspraken over gemaakt moeten worden. Ook de redactieleden van Cursor willen graag weten wat in de toekomst de precieze invulling van hun werkzaamheden gaat worden. Hoofdredacteur Han Konings heeft opdracht gekregen om de komende weken een voorstel uit te werken. (HK)

This week, the Executive Board will decide whether from September onwards Cursor will continue as a monthly or a biweekly. The editorial staff will be joined with the Communication Expertise Center (CEC) public relations team to form a news service. The Executive Board guarantees Cursor’s independence, on paper as well as online. Chief of the editorial board Professor Henk van Tilborg is happy to hear about the guarantee, but he does fear the steps will be harmful to the communication within the TU/e community.