Braaf!
    Nieuws | Mens
    Alessandro Di Bucchianico. Foto | Bart van Overbeeke
    “Het raakt me meer dan je denkt”

Alessandro Di Bucchianico was van 2007 tot 2011 adjunct-directeur van Laboratory for Industrial Mathematics Eindhoven (LIME) en daarnaast sinds 2001 UHD Statistiek. Nu LIME verzelfstandigt, heeft hij besloten eruit te stappen. Net als vier van de andere elf LIME’ers.

Hoe sta je tegenover de verzelfstandiging van LIME?
    “Het is een logische stap gezien de ontwikkeling die heeft plaatsgevonden. Ik denk dan aan een directeur die wil groeien en steeds meer medewerkers die geen binding voelen met universitair onderzoek. Het oorspronkelijke doel van LIME was een brug te zijn tussen wiskunde en bedrijfsleven. Dat was ook mijn drijfveer. LIME beoogde een versterking van toegepast wiskundig onderzoek aan de TU/e te zijn. Het is jammer dat dat niet gerealiseerd is.”

Waarom ga je niet mee naar Sioux?
    “Eerst was er sprake van dat LIME een bv binnen de TU/e zou worden. Dat zag ik wel zitten. Maar nu wordt het een puur commercieel bedrijf zonder de brugfunctie tussen universiteit en bedrijfsleven. Juist dat laatste vind ik zo belangrijk. Ik zag de ‘overname’ al een tijdje aankomen. Het is een situatie die me meer raakt dan je denkt.”

Hoe verandert dit besluit je toekomst?
    “Tja, hoe nu verder? Ik blijf TU/e-medewerker. De faculteit heeft kennisvalorisatie prominent in haar strategisch plan staan. Dat zal nu anders moeten worden opgepakt. Door de uitgebreide kennis en ervaring die ik de afgelopen jaren bij LIME heb opgedaan, hoop ik hieraan een belangrijke bijdrage te leveren. Pas nu de verkoop rond is, kan ik daar met andere belanghebbenden plannen over maken. Ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt.” (NS)

From 2007 to 2011, Alessandro Di Bucchianico was the assistant manager at the Laboratory for Industrial Mathematics Eindhoven (LIME), as well as an associate professor of Statistics since 2001. Since LIME will soon be independent, he decided to quit his position there. Four out of the other eleven LIME staff members did the same.