Braaf!
    LIME gaat zelfstandig verder
    24 februari 2011 - Het Laboratory for Industrial Mathematics Eindhoven (LIME), een onderzoeksinstituut bij de faculteit Wiskunde & Informatica (W&I), gaat zelfstandig verder als LIME bv bij het softwarebedrijf Sioux. De contractondertekening was vrijdag 18 februari.
    Ruud van de Donk, Sioux-directeur Hans Duisters en Bob Mattheij. Foto | Rob Stork

LIME helpt bij het oplossen van wiskundige problemen in het bedrijfsleven. Volgens oprichter prof.dr. Bob Mattheij, hoogleraar bij de faculteit W&I, is in 2007 met het instituut gestart om ‘de ruimte tussen wetenschappelijk onderzoek en het bedrijfsleven’ op te vullen. Ruud van de Donk (directeur bedrijfsvoering bij W&I) stelt dat de verzelfstandiging onder meer in gang is gezet omdat ‘de activiteiten van LIME vooral op consultancy zijn gericht en minder sterk is als toepassingsgericht laboratorium voor de hele capaciteitsgroep Wiskunde’. Mattheij: “We hebben van meet af aan een zakelijke aanpak nagestreefd. Een zelfstandige bv, los van de faculteit, lag daarom voor de hand.”

Mattheij verwacht dat LIME door de verzelfstandiging meer voor bedrijven kan betekenen en kan groeien. Volgens de hoogleraar is voor Sioux gekozen, ‘omdat daarmee al intensieve contacten waren en omdat de twee partijen elkaar aanvullen’. Als het aan Mattheij en aan Van de Donk ligt, blijft de samenwerking tussen de TU/e en LIME bestaan. Bijvoorbeeld in de vorm van promotieplaatsen en scholarships.

De wiskundigen zullen begin april hun intrek nemen in het pand van Sioux op bedrijventerrein Esp in Eindhoven. Zes van de tien medewerkers maken de overstap mee en Mattheij blijft directeur. De vier medewerkers die niet meegaan, gaan ofwel aan projecten werken binnen de faculteit ofwel is er een ‘passende oplossing’ voor ze gevonden, stelt Van de Donk. (JvG)

The Laboratory for Industrial Mathematics Eindhoven (LIME), a research institute within the Department of Mathematics & Computer Science (W&I) will be continuing independently with the Sioux software company as LIME BV. The contract was signed last Friday, February 18.