Braaf!
    Eindhovense wethouder doet beroep op minister voor studentenhuisvesting
    24 februari 2011 - De Eindhovense wethouder Mary Fiers (wonen, wijken, ruimte en burgerparticipatie) heeft dinsdag 22 februari een brief naar minister Jan Hein Donner (Binnenlandse Zaken) gestuurd. Daarin roept ze op tot hulp voor studentenhuisvesting in Eindhoven en tot het oprichten van een stuurgroep die knelpunten moet omzetten in stimulerende maatregelen.

Fiers stelt in de brief dat de kennisinstellingen van Brainport de ambitie hebben om tot de top van de wereld te horen. Dit zou leiden tot het aantrekken van vele extra (internationale) studenten en daarmee een substantiële groei van de vraag naar kwalitatief goede en betaalbare studentenwoningen in Eindhoven.

Onderwijsinstellingen (waaronder de TU/e), gemeente Eindhoven, Eindhovense woningcorporaties en Stichting Brainport hebben hun krachten gebundeld in het convenant ‘Huisvestingsopgave studenten van onderwijsinstellingen en internationale gasten’.

In de brief is te lezen dat de lokale partijen bij het realiseren van goede huisvesting tegen financiële, wettelijke en ruimtelijke knelpunten aanlopen. Beperkende factoren zijn onder meer de beperkte aanwezige stedelijke centrumlocaties met hoge grondprijzen, het niet kunnen krijgen van huurtoeslag voor kamers en wet- en regelgeving op het gebied van bouwen en ruimtelijke ordening en wet- en regelgeving op het gebied van bouwen en ruimtelijke ordening. Transformatie van leegstaande (kantoor)gebouwen naar betaalbare studentenhuisvesting zou financieel bijna niet te realiseren zijn.

Fiers stelt de minister voor om de Stuurgroep Experimenten Studentenhuisvesting op te richten. De betrokken instanties willen dat de knelpunten omgezet worden in stimulerende maatregelen en hierover het gesprek aangaan in de stuurgroep. (JvG)

On Tuesday, February 22, member of the Eindhoven executive board Mary Fiers (living, districts, space and citizen participation) sent a letter to Minister Donner (Home Affairs). She calls for help regarding student housing in Eindhoven, as well as for the founding of a steering committee.