Braaf!
    College ondertekent energiebeleidsverklaring
    24 februari 2011 - Gerekend vanaf het jaar 2005 wil de TU/e in 2020 binnen de eigen instelling het energieverbruik met twintig procent teruggebracht hebben. In bredere zin moet daar nog tien procent bovenop komen. Dat betreft dan maatregelen met betrekking tot het woon-werkverkeer of een energiezuinigere manier van werken bij leveranciers, vertelt energiecoördinator Thijs Meulen van Dienst Huisvesting.
    Foto | Bart van Overbeeke

Vorig jaar september ging hiervoor een speciale campagne voor van start, er werden verbeterteams samengesteld en afgelopen maandag zetten universiteitssecretaris Harry Roumen (rechts) en collegelid Jo van Ham hun handtekening onder de zogeheten ‘Energiebeleidsverklaring’. Dit onder het toeziend oog van de frontman van de campagne, de Energy Man.

In dit stuk belooft de TU/e energiebesparende maatregelen te gaan uitvoeren en de resultaten daarvan periodiek te beoordelen en er jaarlijks over te rapporteren. Het College van Bestuur stelt er jaarlijks middelen voor beschikbaar. In 2011 is dat 75.000 euro, aldus Meulen. Volgens de energiecoördinator komt het eigen energiekosten van de TU/e nu jaarlijks uit op zo’n zes miljoen euro. Het verbruik van derden voegt daar nog 2,5 miljoen aan toe. Jaarlijks is dus een besparing mogelijk van 1,7 miljoen. In de verklaring staat ook dat bedrijven en instellingen die zich in de toekomst vestigen op de campus een rapportageverplichting hebben over hun verbruik en besparingsinitiatieven. Meulen: “Die partijen moeten zich ook conformeren aan onze doelstelling.” Heeft Meulen al het idee dat de nu zes maanden oude campagne succesvol is? Meulen: “Zeker weten doe ik dat nog niet, want we zijn op dit moment nog nieuwe zaken aan het inventariseren, zoals de nieuwe serverruimte bij Dienst ICT. Die alleen al verbruikt op jaarbasis 300.000 kWh. Maar mijn gevoel zegt van wel. Zo zie ik bijvoorbeeld al resultaat bij Scheikundige Technologie, waar de zuurkasten nu veel bewuster weer direct worden afgesloten. Daar werkt het echt!” (HK)

Taking 2005 as their starting point, TU/e aims at reducing their energy consumption by twenty per cent by 2020. Last September, a special campaign was launched, and improvement teams were put together. The past months saw university secretary Harry Roumen (right) and board member Jo van Ham sign the so-called ‘Energy Policy Declaration’. The signing was supervised by the campaign’s leading man, Energy Man.