Braaf!
    Bouwproject Potentiaal verpakt in prijsvraag
    24 februari 2011 - Het gebouw Potentiaal, de huidige huisvesting van de faculteit Electrical Engineering, wordt eind februari inzet van een internationale prijsvraag voor jonge architecten. Zij kunnen een ontwerp indienen voor de herbestemming van het gebouw. Het beste voorstel wordt eind van dit jaar bekendgemaakt. De TU Eindhoven gaat met de winnaar zoeken naar een mogelijkheid om het ontwerp te realiseren.

Potentiaal is technisch gedateerd. Het zal bij de herbestemming onder meer een nieuwe gevel krijgen. Verder is het de bedoeling om het gebouw 'technisch en cultureel duurzaam' te maken. Het College van Bestuur van de TU/e wil er het toekomstige University College onderbrengen, samen met de bijbehorende huisvesting voor de studenten die er hun bachelor gaan volgen.

De prijsvraag rondom Potentiaal maakt deel uit van Europan 11. Een internationaal project dat is bedoeld om jonge, veelbelovende architecten een kans te bieden op het gebied van ruimtelijke vormgeving. Om de twee jaar wordt Europan georganiseerd in ongeveer twintig Europese landen. Deze landen stellen samen gemiddeld zeventig reële locaties beschikbaar.

Nederland stelt deze editie zes locaties beschikbaar. Alle plannen moeten tegen het einde van de zomer binnen zijn. Een internationale jury beoordeelt de inzendingen en maakt vermoedelijk in december de winnaars bekend. (FvO)

The Potentiaal building, currently home to the Department of Electrical Engineering, will be the focus of Europan 11, an international contest for young architects, starting late February. Contestants can come up with ideas for the building’s new destination and renovation.