Braaf!
    Geen te hoge concentratie spaanplaatgas in TUimelaar
    24 februari 2011 - Er zijn geen te hoge concentraties formaldehyde, beter bekend als spaanplaatgas, gemeten in kinderdagverblijf De TUimelaar. Dat wijzen metingen door de ArboUnie uit. De afdeling Milieu, Veiligheid en Gezondheid (MVG) van de GGD komt op basis van de gegevens tot de conclusie dat de peuters en baby’s die in de TUimelaar verblijven, geen gezondheidsrisico lopen.

De metingen zijn verricht in januari in de kruipruimten en op twee omgevingsplaatsen van De TUimelaar. Aanleiding was de licht verhoogde concentratie formaldehyde die eerder werd aangetroffen in twee gangen van het Paviljoen. Hoewel de concentratie onder de toegestane norm bleef, hadden medewerkers in die bewuste gangen al anderhalf jaar last van irritaties aan ogen en neus. De TUimelaar is ook gevestigd in een vleugel van het Paviljoen.

Uit voorzorg is daarom ook onderzoek gedaan in en rond De TUimelaar. De ArboUnie trof er een normale concentratie aan voor een werksituatie. Het hanteren van een lagere norm, die van toepassing is op een woonsituatie, achten de onderzoekers ‘niet reëel’. De kinderen zijn geen zeven dagen per week in het kinderdagverblijf aanwezig.

Omdat baby’s en peuters gevoeliger zijn voor gevaarlijke stoffen dan volwassenen, zijn de metingen voor de zekerheid voorgelegd aan de GGD. Die kwam tot de conclusie dat de gevonden waarden overeenkomen met de waarden die gebruikelijk zijn in woonhuizen. Er bestaat volgens de dienst geen gevaar voor de kinderen.

TUimelaar-directeur Toon Christiaens: “Ik had ook niet anders verwacht. In het Paviljoen zijn slechts op zeer lokale plekken licht verhoogde concentraties gevonden. Het zou daarom raar zijn als er bij ons wel iets aan de hand was. Maar tegelijkertijd schieten natuurlijk de nodige scenario’s door je hoofd, mocht dat toch het geval zijn.” (FvO)

Daycare center TUimelaar did not show increased levels of formaldehyde, says ArboUnie. Based on these results, GGD’s department of Environment, Safety and Health (MVG) declared that of toddlers and babies’ health at TUimelaar is not at risk.